Ga naar de inhoud

Hoe kies ik het juiste telefoonabonnement? Inclusief vergelijker


Wil je een telefoonabonnement voor de eerste keer afsluiten, of ben je op zoek naar een nieuw abonnement? Door de vele aanbieders zie je soms door de bomen het bos niet meer. We leggen uit hoe je een mobiel telefoonabonnement kiest dat het beste bij jou past.

Of je nu een echte beller, sms’er, WhatsApper of juist fervent Facebooker bent. Het kiezen van het juiste abonnement kan je veel geld schelen. Waar moet je op letten? 

1. Welke opties zijn er?

Allereerst is het handig om te weten wat de mogelijkheden zijn. Wanneer je een telefoonabonnement gaat afsluiten, zijn er 3 opties. Je kunt kiezen voor een abonnement waar je ook een toestel bij krijgt, je kunt kiezen voor een Sim Only abonnement, waarbij je alleen de simkaart krijgt, of je kunt gaan voor prepaid. Bij die laatste zit je niet aan een abonnement vast, maar betaal je op basis van wat je verbruikt.

We leggen uit wat de voor- en nadelen van deze 3 opties zijn:

1. Abonnement met telefoon

Voordelen: je krijgt meteen een gloednieuwe telefoon, zonder dat je daar in een keer het bedrag voor hoeft te betalen. Je betaalt de telefoon maandelijks af, waardoor je eventueel een wat luxer exemplaar kunt kiezen. Deze hebben vaak meer handige opties.

Nadelen: je hebt hogere abonnementskosten, omdat de telefoonprijs erbij inbegrepen zit. Wanneer de telefoon kapotgaat of kwijtraakt, moet je alsnog een nieuw apparaat kopen, terwijl je je oude telefoon ook doorbetaalt in je abonnement. 
TIP: kijk goed naar het maximale krediet bij het kopen van een telefoon met gespreide betaling, want tegenwoordig is een BKR-registratie (afhankelijk van de prijs van de gekozen smartphone) mogelijk. 

2. Sim Only abonnement

Voordelen: dit abonnement is een stuk voordeliger dan die met een telefoon. Ook ben je met Sim Only heel flexibel en kun je het abonnement afstemmen op jouw behoeftes.

Nadelen: geen, tenzij je nog geen telefoon hebt: dan komen deze kosten er bovenop.

3. Prepaid

Voordelen: als je weinig van je telefoon gebruikmaakt, is dit een voordelige optie, want je betaalt enkel naar wat je verbruikt. Abonnementen zijn juist meer voor ‘grootverbruikers’. 

Nadelen: als je toch een keer een lang telefoontje pleegt of iets op het internet wilt bekijken, dan kunnen de kosten hard oplopen.

telefoons-large.jpg

2. Wat heb ik nodig?

Vervolgens kun je kijken wat jouw wensen zijn. Er zijn een aantal vragen die je jezelf kunt stellen, wanneer je een nieuw telefoonabonnement kiest:

  • Heb ik ook een telefoontoestel nodig?
  • Hoeveel wil ik maximaal aan dit toestel uitgeven?
  • En wil je dit maandelijks of in één keer betalen?
  • Hoeveel minuten bel ik ongeveer per dag?
  • Hoeveel sms’jes verstuur ik ongeveer per dag?
    Als je WhatsApp gebruikt zullen dit er niet veel zijn.
  • Hoeveel MB (tijd) aan internet verbruik ik ongeveer per dag?
  • Ben ik het grootste gedeelte van de dag verbonden met wifi?
  • Hoeveel wil ik per maand maximaal aan mijn telefoonkosten kwijt zijn?

Op basis hiervan kun je kijken welke abonnementsvorm het beste bij jouw past. 

Internetverbruik

Als je wilt weten hoeveel internet jij gebruikt, dan is het handig om te weten hoeveel MB bepaalde activiteiten kosten. Het versturen van een simpel WhatsApp bericht kost je bijna niets: 1 KB. Je kunt met 1 MB internet wel 1000 WhatsApp berichten per maand versturen. Het kijken van een video op je telefoon gaat echter wat vlotter: dat kost 5 MB per minuut. Stuur je alleen dagelijks WhatsApp berichten, dan heb je aan 500 MB internet per maand genoeg. Bekijk je de hele dag video’s (zonder wifi), dan moet je eerder denken aan 5.000 tot 20.000 MB per maand. Dat is 5 of 20 GB. Als je thuis en op het werk verbonden bent met wifi, heb je ook minder MB’s internet op je telefoon nodig, dan wanneer je de hele dag op pad bent zonder wifi.

Rechten en plichten bij een telefoonabonnement

Net zoals bij ieder ander abonnement zit je vast aan je abonnement voor de periode waarover je hem afsluit. Denk goed na voordat je deze overeenkomst aangaat. Een abonnement kan niet tussentijds stopgezet worden. Je kunt hem vaak wel eerder afkopen in overleg met je provider. Als je voor een abonnement met toestel hebt gekozen, blijf je gedurende de hele periode het toestel afbetalen in je abonnement. Ook wanneer deze tussentijds kapot gaat of kwijtraakt. Heb je een abonnement afgesloten en merk je dat je toch niet genoeg internet of belminuten hebt? Dan kun je extra minuten of MB’s bijkopen bij je provider.

Vergelijken

Nu je weet welke opties er zijn en wat je nodig hebt, is het tijd om te vergelijken! Er zijn natuurlijk enorm veel telefoonproviders die allemaal andere abonnementen met andere voordelen aanbieden. Zo heeft KPN een heel voordelig familieabonnement, en kun je bij Vodafone je mobiele telefoon met korting combineren met internet en tv van Ziggo. Tele2 biedt voordelige bundels met onbeperkt internet, enzovoorts.

Wil jij vergelijken welk Sim Only abonnement het beste bij jou past? 
Ga dan naar onze Sim Only vergelijker

Lees ook:

Meer over: