De prijsstijgingen zijn al een tijd aan de gang. Veel mensen raken er niet alleen gestrest van, ze komen er nu ook echt door in de problemen. Én de prijzen voor telefoon, digitale televisie en internet gaan weer omhoog bij deze providers.
In januari verhoogde T-Mobile de kosten voor bestaande klanten met een aanzienlijke 8,6%. Op 1 februari volgde Youfone met een stijging van 6,5%. Nu hebben zowel KPN als Ziggo aangekondigd dat ze per 1 juli hun tarieven verhogen. Ziggo met gemiddeld met 8,5%, en dat is echt een forse stijgen. KPN gaat eerst op 1 april de voorwaarden aanpassen, om vervolgens op 1 juli de tarieven verhogen.
Jaarlijks verhogen providers hun tarieven, dit jaar opmerkelijk hoger
Jaarlijks verhogen de providers hun tarieven, maar dit keer is de stijging opvallend hoog. De aanbieders rechtvaardigen dit met de hoge inflatie van ongeveer 10%. Als een inflatiecorrectie duidelijk is vermeld in de voorwaarden, hebben ze het recht om deze toe te passen. In dat geval zijn de providers niet verplicht om klanten kosteloos over te laten stappen naar een andere aanbieder.
Als je echter direct wilt opzeggen vanwege deze stijging, kan dat alleen als je een boete aan de provider betaalt. Zijn de voorwaarden van de provider op dit punt niet duidelijk? Dan kun je altijd direct kosteloos opzeggen, zelfs als je nog in de eerste contractperiode zit.
Overstappen van provider zonder extra kosten
Er zijn ook manieren om over te stappen zonder extra kosten. Ben je langer dan 1 jaar klant, dan heb je een opzegtermijn van maximaal 1 maand. Controleer dit eerst. Als je nog in het 1e jaar zit, moet je geduld hebben tot je contract afloopt. Een andere manier om aanzienlijke kosten te besparen, is door bij je huidige provider over te stappen naar een goedkoper abonnement met een lagere internetsnelheid. Aangezien de snelheid al geruime tijd jaarlijks wordt verhoogd, zal de snelheid bij een goedkoper abonnement hoogstwaarschijnlijk nog steeds ruimschoots voldoende zijn.
Bron: Consumentenbond