Ga naar de inhoud

Streepjescode verdwijnt: QR-code neemt het over in de supermarkt

Streepjescode vs qr-code

Ooit geïnspireerd op het principe van de morsecode. De streepjescode viert vandaag zijn 50-jarige bestaan, maar zijn einde is nabij. Vanaf 2027 vervangen QR-codes de barcodes. Verdwijnt de vrolijke bliep bij de kassa definitief?

Historie van de streepjescode

In 1949 bedachten de Amerikanen Joe Woodland en Bernard Silver de streepjescode, geïnspireerd door morsecode. Woodland tekende zijn idee met een vinger in het zand op Miami Beach uit. Pas in 1974, op 26 juni, kreeg het eerste product in een Amerikaanse supermarkt een streepjescode. 2 jaar later, in Nederland, was een pak Douwe Egberts-koffie in een Albert Heijn-filiaal in Heemskerk het allereerste gescande product.

De omwenteling in de supermarkt

De introductie van de streepjescode zorgde voor een revolutie in supermarkten. Volgens Noortje van Genugten van Albert Heijn waren mensen niet gewend aan het “bliepen” van producten. Caissières hoefden niet meer handmatig de prijzen in te tikken, wat fouten verminderde en de wachttijden verkorte. ‘Plakkertjes met een aantal streepjes’ werden via een elektronisch oog door de computer gelezen, zoals De Telegraaf in 1977 beschreef.

Hoe werken die streepjescodes en QR-codes eigenlijk? Je ziet het in onderstaande video. Lees daarna verder >>

De overgang naar QR-codes

Vanaf 2027 verdwijnen streepjescodes en komen QR-codes ervoor in de plaats. Mirjam Karmiggelt, directeur bij GS1, legt uit dat QR-codes meer informatie kunnen bevatten en consumenten de codes zelf met hun smartphone kunnen scannen. Dit biedt mogelijkheden voor het delen van uitgebreide productinformatie, allergie-informatie, tips voor lekkere recepten, certificaten, herkomst of recycling-informatie.

De uitdagingen

Noortje van Genugten van Albert Heijn is enthousiast over de verandering. Ze ziet veel potentie in het toevoegen van receptentips en allergie-informatie aan QR-codes. Echter, het vervangen van de streepjescodes op gemiddeld 17.000 artikelen per supermarkt is een uitdaging. Eind 2027 verwachten Karmiggelt en Van Genugten dat alle kassa’s klaar zijn om QR-codes te scannen.

Bron: NOS

Meer over: