Ga naar de inhoud

Statiegeld op kleding: voor het terugdringen van de textielafvalberg

Statiegeld op kleding

In een tijdperk waarin duurzaamheid en milieubewustzijn centraal staan, staan modemerken op het punt een opmerkelijke ontwikkeling door te maken: statiegeld op kleding. Het merk New Optimist trapt 13 september af door consumenten de mogelijkheid te geven om niet alleen kleding aan te schaffen, maar ook actief bij te dragen aan de levensverlenging van hun kledingstuk.

Nadenken over de toekomst van je kledingkeuze

De stap die New Optimist maakt opent deuren naar een meer circulaire benadering binnen de mode-industrie. Het laat ons nadenken over de toekomst van onze eigen kledingkeuzes. Dit doen ze door elk kledingstuk van een digitaal ‘paspoort’ te voorzien, wat de basis vormt voor het statiegeldproces. Elke kledingstuk wordt voorzien van een unieke QR-code. Consumenten volgen hiermee de reis van hun kledingstuk, van aankoop tot het einde van de levensduur.

Statiegeldsysteem beschikbaar voor alle kledingmerken

Deze innovatieve stap wordt gezet onder de vlag van de stichting ‘Never Ever Waste’ (NEW), opgericht door New Optimist. Deze stichting beheert het systeem en besteedt het ingezamelde statiegeld. De visie reikt verder dan 1 merk; het doel is om dit systeem beschikbaar te stellen aan andere kledingmerken, en zo een positieve verandering te stimuleren op sectorniveau.

Hoe werkt statiegeld op kleding in de praktijk?

Bij aankoop van een kledingstuk wordt een extra vergoeding berekend, variërend van 2,50 tot 10 euro, afhankelijk van het specifieke kledingstuk. Dit bedrag vertegenwoordigt het statiegeld en wordt duidelijk vermeld op het label van het kledingstuk. Daarbij krijgen consumenten via de QR-code van het kledingstuk meer informatie krijgen over het specifieke statiegeldbedrag.

De betrokkenheid van consumenten gaat verder zodra het kledingstuk het einde van zijn levensduur heeft bereikt. Je stuurt het kledingstuk terug naar de winkel. Als het kledingstuk nog in goede staat verkeert gaat het als 2ehands kleding de markt weer op. Als dit niet het geval is, wordt het gerecycled tot garen voor nieuwe producten.

Na de innovatie voor statiegeld in de verpakkingsindustrie voor levensmiddelen is dit een goed begin van een nieuw innovatief tijdperk in de mode-industrie.

Tegengaan van de textielafvalberg met statiegeld

De ambitieuze stap heeft tot doel de toenemende berg textielafval tegen te gaan. Verontrustend genoeg wordt jaarlijks 5 miljoen ton aan kleding weggegooid in de Europese Unie. Een groot deel hiervan verbranden ze of eindigt op stortplaatsen. Dit heeft ernstige gevolgen voor het milieu.

New Optimist laat zien dat duurzaamheid geen modegril is, maar een integraal onderdeel van de mode-industrie. Met het statiegeldsysteem is de 1e stap gezet in de richting van een toekomst zonder negatieve impact op het milieu.

Laat dit initiatief als inspiratie dienen voor de keuze van jouw kledingmerken nu en in de toekomst.

Bronnen: Change inc., European Environment Agency, The Other Side of The Moon.

Meer over: