Ga naar de inhoud

Zelfde prijs voor een product, kleinere hoeveelheid: krijgen fabrikanten meldplicht?

truc-supermarkten-blog

Alle boodschappen worden steeds duurder. Gelukkig jouw favoriete pasta niet. Eenmaal thuis gekomen, kom je er achter dat er een stuk minder inzit dan voorheen. Dit is een veelvoorkomende strategie die supermarkten en voedselproducenten toepassen om stiekem prijzen te verhogen. Komt daar nu een einde aan?

Fabrikanten houden de prijzen gelijk en verkleinen de hoeveelheid in verpakkingen. De verminderde hoeveelheden heeft geleid tot veel klachten bij de Consumentenbond. De Autoriteit Consument & Markt heeft aangegeven dat deze tactiek is toegestaan, omdat consumenten niet worden misleid. Lees hier alles over deze ‘slimme’ truc en de 15 duurste producten in de supermarkt. 

Consumenten denken hetzelfde te betalen maar betalen in werkelijkheid een stuk meer

Het verkleinen van de hoeveelheid product in verpakkingen als manier om prijzen stiekem te verhogen, wordt door supermarkten en voedingsmiddelenfabrikanten toegepast zonder dat zij de consumentenregels overtreden. Dit wordt bevestigd door een woordvoerster van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), die aangeeft dat consumenten nog steeds krijgen wat op de verpakking staat en daarom niet worden misleid. Ondanks dit feit, ontvangt de Consumentenbond veel klachten van consumenten die meer betalen voor producten waarvan ze minder krijgen.

Deze slimme truc is niet verboden

Vorige maand heeft de Consumentenbond fabrikanten en supermarkten opgeroepen om transparant te zijn over wat zij beschouwen als verkapte prijsverhogingen. Consumenten klagen over hogere prijzen en verkleinde verpakkingen van onder andere Karvan Cévitam siroop, Gouda’s Glorie, HEMA koffiepads en Whiskas kattenvoer. De Consumentenbond ziet de toename van klachten als bewijs dat kopers de huidige gang van zaken oneerlijk vinden. Consumenten vinden het een belachelijke truc. De bond stelt dat fabrikanten, net zoals zij de extra inhoud van producten op de verpakking zetten, ook moeten vermelden wanneer de inhoud is verminderd.

De ACM is het hiermee eens en zegt dat fabrikanten duidelijker moeten zijn over eventuele veranderingen in de verpakkingshoeveelheid en consumenten hierover moeten informeren. Onlangs heeft voedselwaakhond Foodwatch het verkleinen van supermarktverpakkingen bestempeld als een sluwe praktijk. De brancheorganisatie van supermarkten, CBL, heeft vorige maand echter al verklaard dat supermarkten voldoen aan de wettelijke eisen.

Dit zijn de verschillen tussen A- en B-merken.

Foodwatch en de Consumentenbond strijden tegen krimpflatie truc

Foodwatch en de Consumentenbond zijn allebei – onafhankelijk van elkaar- gestart met acties tegen deze krimpflatie truc. Net als de consumentenbond heeft ook Foodwatch veel meldingen ontvangen van hun achterban. Het gebrek aan transparantie bij deze praktijken is een groot probleem blijkt uit de meldingen. Campagneleider Frank Lindner van Foodwatch geeft aan dat voedselfabrikanten altijd groot adverteren met aanbiedingen zoals “Nu 50 gram gratis” en “Sterk in prijs verlaagd“. Er zijn geen slogans als “Helaas, even 75 gram minder!” of “Nu 20% duurder door hoge grondstofkosten!” op voedselverpakkingen te zien, wat volgens hem een gebrek aan transparantie is.

Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, is het daarmee eens en vraagt de Autoriteit Consument & Markt om de werkwijze van producenten en supermarkten te toetsen aan de Wet Oneerlijke Handelspraktijken. Fabrikanten beweren dat de verlaging van de inhoud nodig is om prijsstijgingen tegen te gaan en de producten aantrekkelijk te houden voor consumenten. Foodwatch en de Consumentenbond blijven hun achterban vragen om meldingen te maken als ze denken dat er sprake is van krimpflatie.

Duurste producten supermarkt per kilo 

Dat je boodschappen een stuk duurder zijn, hoeven wij jou niet te vertellen. Wat je waarschijnlijk niet wist, is dat deze 20 producten schrikbarend duur zijn. Dit betaal je namelijk per kilo:

  1. Saffraan: €34.000 
  2. Vanillestokje: €3.330
  3. Laurier: €800 
  4. Peterselie: €400 
  5. Bieslook: €498
  6. Laurierblad: €497,50
  7. Gedroogde paddenstoelen: €183 
  8. Duyvis-saus: €92
  9. Verse peterselie: €79 
  10. Pijnboompitten: €78
  11. Rood vlees: €60 
  12. Geraspte Italiaanse kaas: €51 
  13. Ansjovis met kappertjes: € 38,18 
  14. Duyvis mix dipsaus pittige bbq: € 58,33
  15. Natrena stevia zoetstof: € 84,22
  16. Nivea Q10 dagcreme: € 173,80
  17. Nivea Q10 nachtcreme: € 273,00
  18. Ambipur 3volution navulverpakking: € 332,78
  19. Nivea Q10 oog contour: €830,00
  20. Zonnatura brandnetelthee: € 57,41

Bron: consumentenbond, Foodwatch

Meer over: