Meubelketen Seats and Sofas zet consumenten onder druk, misleidt ze met onjuiste informatie en strooit met nepkortingen. De Consumentenbond vindt dat het daarmee afgelopen moet zijn en wil dat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) optreedt tegen Seats and Sofas.
Klanten onder druk gezet
De winkelketen draait consumenten een rad voor ogen bij de verkoop van meubels, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Seats and Sofas verleidt bezoekers van haar website haast te maken met een aankoop met een aftellende klok. Als na anderhalf uur de klok is uitgetikt, blijven de aanbiedingen voor de banken gewoon staan.
Lees ook: misleidende timers op webshops verboden.
In de winkels zetten de meubelverkopers klanten onder druk door een gevoel van schaarste te creëren door te dreigen dat een bank de volgende dag misschien niet meer beschikbaar is. Dat mag niet.
Illegale nepaanbiedingen
De Consumentenbond stelt vast dat de meubelverkoper banken onder het mom van een korting verkoopt voor bijvoorbeeld € 399,- maar dat diezelfde bank ruim 4 maanden daarvoor ook al voor die prijs de winkel uitging.
Dat maakt de zogenaamde korting nep en dat is illegaal. Een bank kopen voor €399 en direct meenemen zoals de keten belooft, lukte de onderzoekers van de Consumentenbond niet.
Seats and Sofas sjoemelt met foto’s
Ook maakt de meubelketen gebruikt van foto’s van bepaalde sofa’s waar een aantrekkelijke prijs bij wordt genoemd die in de winkel niet bij die specifieke bank blijkt te horen. De prijs geldt dan alleen voor de banken die gemaakt zijn van goedkopere stoffen.
Veel klanten voelen zich vaak onder druk gezet tijdens het winkelen, aldus de Consumentenbond. Dit bevestigen klanten die meubels kochten via een Facebook-pagina met de naam ‘Seats and Sofas – Klachten.’
Bekijk hun verkoopbericht hieronder en lees verder >>
Al diverse malen op de vingers
De Consumentenbond stelde 2 jaar geleden al vast dat de meubelketen het niet nauw neemt met de regels. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Seats and Sofas blijft zich van smerige trucs bedienen om maar meubels te kunnen verkopen.”
Het bedrijf is de afgelopen jaren al diverse malen op de vingers getikt door de Reclame Code Commissie (RCC) en de ACM. Die gaf de keten zelfs een boete. Desondanks blijft de keten de regels aan haar laars lappen. “Daar moet nu echt eens een einde aan komen. En daarom hebben we de ACM geïnformeerd over onze bevindingen en gevraagd in te grijpen.”
Klacht over Seats en Sofas
Lees ook alle commentaar onder de video over de meubelleverancier.
Bij ons juristenkantoor hebben we een aparte kast voor alle Seats en sofa zaken.
Bekijk de video hieronder >>
@bnnvara Sjeeltje kocht eind vorig jaar voor 2000 euro een bank van Seats and Sofas. Echter, de bank blijkt in twee verschillende kleuren bezorgd te zijn. De ene helft roze en de andere helft rood. Als ze hierover belt wordt ze niet verder geholpen: ‘Dat ligt aan de lichtinval.’ #kassa #bnnvara
♬ origineel geluid – ≡ BNNVARA
Bron: Consumentenbond. Foto: Maridav