Ga naar de inhoud

Scootmobiel, het gevaarlijkste voertuig op de weg: cursus niet verplicht

scootmobiel

Een scootmobiel en andere gehandicaptenvoertuigen zijn volgens de overheid het gevaarlijkste vervoermiddel in het verkeer. Gebruikers lopen veel meer risico op een dodelijk ongeluk dan bijvoorbeeld motorrijders en bromfietsers. Het aantal scootmobielrijders is de afgelopen 20 jaar toegenomen.

Lees hoe het zit met de toename van het aantal ongelukken.

Steeds meer ongelukken met scootmobielen

Er vinden steeds meer ongelukken met scootmobielen plaats. In 2019 waren het er 42, in 2020 34 en in 2021 waren er 32 dodelijke ongelukken. De lage aantallen in 2020 en 2021 zijn te verklaren door het coronavirus, toen was men minder mobiel.

Uit onderzoek van het CBS blijkt dat 275 gebruikers van scootmobielen en andere gehandicaptenvoertuigen sterven per miljard kilometer in het verkeer. Dit aantal is veel hoger als je het vergelijkt met motorrijders. Hier gaat het om 50 doden per miljard kilometer. Bij brom- en snorfietsers is dit 42, bij fietsers 13 en voetgangers 11. 

Oorzaken meer ongelukken

De stijging heeft voornamelijk te maken met de vergrijzing van de bevolking. Er zijn steeds meer ouderen die mobiel willen blijven en zij kiezen voor een scootmobiel. Het overgrote deel van de ongevallen is eenzijdig, waarbij kantelen op een ongelijk wegdek – bijvoorbeeld een stoeprand – of in de bocht het meest voorkomen. Een cursus volgen vóór gebruik zou niet onverstandig zijn. 

Cursus beschikbaar, maar niet verplicht 

Vanwege het grote risico op ongelukken wil de overheid gebruikers van scootmobielen en andere gehandicaptenvoertuigen stimuleren om een cursus te volgen, voordat ze gebruik gaan maken van deze voertuigen. Aangezien zo’n voertuig vaak de enige mogelijkheid is om zelfstandig mobiel te zijn. Daarom is er niet gekozen om deze cursus verplicht te maken.

Meer over: