Ga naar de inhoud

Beautyketen The Body Shop failliet en Rituals eist nog miljoenen van het bedrijf

Update:

Cosmeticamerk Rituals wil 20 miljoen euro schadevergoeding van het failliete The Body Shop. Rituals heeft een eis van 20 miljoen euro ingediend bij curator Cedric de Breet. Deze claim komt voort uit een eerdere uitspraak van het gerechtshof in Den Haag.

Het hof oordeelde dat The Body Shop merkinbreuk pleegde door het woord ‘ritual’ te gebruiken in hun productlijn. Rituals ziet daarin een onrechtmatige daad die hen schade heeft berokkend.

Afwikkeling van de failliete boedel

De afwikkeling van het faillissement van The Body Shop Nederland is nog in volle gang. De Breet onderzoekt of de verkoop van de bezittingen genoeg opbrengt om de schuldeisers, waaronder Rituals, te kunnen uitbetalen. Er zijn echter nog andere schuldeisers met een gezamenlijke vordering van 3,8 miljoen euro, waaronder de Belastingdienst en het UWV, die voorrang hebben.

De tekst gaat onder het X-bericht verder >>

Redelijkheid van de claim

De curator beoordeelt ook of de gevraagde 20 miljoen euro van Rituals redelijk is. Mocht hij van mening zijn dat de claim ongegrond is, dan moet Rituals op zoek naar een alternatieve oplossing. Rituals erkent dat het bedrag een ‘grove schatting’ is en kan worden aangepast na verificatie van de verkoopcijfers van The Body Shop, die nog niet openbaar zijn gemaakt door de curator.

De historie van The Body Shop

The Body Shop werd in 1976 opgericht door de Britse onderneemster Anita Roddick. Zij was een pionier op het gebied van maatschappelijk verantwoorde cosmetica en bekend vanwege haar strijd tegen dierproeven. De winkel startte in Brighton, Engeland, en groeide snel uit tot een wereldwijde keten. In 2006 kocht L’Oreal het bedrijf voor 950 miljoen euro, maar de groei stagneerde onder de nieuwe eigenaar. Sinds de overname door het Braziliaanse Natura in 2017, heeft The Body Shop geprobeerd terug te keren naar de oorspronkelijke waarden van duurzaamheid en eerlijke handel, maar de aanhoudende concurrentiedruk bleek te groot.

Concurrentie in de cosmeticamarkt

De strijd om marktaandeel in de cosmeticabranche is hevig. Merken zoals Lush en Rituals hebben zich sterk gepositioneerd door op duurzaamheid en luxe te focussen, factoren die cruciaal zijn voor de moderne consument. Daarnaast lonken prijsbewuste merken die inspelen op de prijsgevoeligheid van de markt. Deze tweeledige druk van zowel luxemerkconcurrenten als prijsvechters heeft The Body Shop zwaar getroffen. Hun inspanningen om te innoveren en opnieuw te investeren in hun kernwaarden, hebben hen onvoldoende in staat gesteld het hoofd te bieden aan de toenemende concurrentie, wat uiteindelijk bijdroeg aan het faillissement van hun Nederlandse tak.

Bronnen:

Business Inside I Foto: Mike Kemp/In Pictures via Getty Images

Meer over: