Ga naar de inhoud

Rekeningrijden staat hoog op politieke agenda

Rekeningrijden

De discussie over rekeningrijden, of het betalen naar gebruik van de weg door middel van een kilometerheffing, staat hoog op de Nederlandse politieke agenda. Het idee om weggebruikers te belasten op basis van het aantal gereden kilometers blijft aanwezig, ondanks dat de huidige demissionaire regering het plan als controversieel heeft verklaard.

Volgens demissionair staatssecretaris Marnix van Rij zal een dergelijke belasting volgens huidige schattingen niet voor 2031 worden ingevoerd. Echter, het merendeel van de Nederlandse bevolking is voorstander van dit systeem.

Belangenorganisaties en bevolking steunen plan

Uit onderzoek van de ANWB blijkt dat 68% van de Nederlanders de invoering van betalen naar gebruik steunt. Zij benadrukken wel dat er geen onderscheid moet worden gemaakt tussen zakelijke en privégebruikers. Verder vinden zij transparantie en respect voor privacy belangrijk. Daarnaast is het van belang dat het nieuwe systeem niet duurder is dan de huidige belastingheffing en eenvoudig te gebruiken is. De RAI Vereniging, de belangenorganisatie voor de Nederlandse auto- en fietsindustrie, ondersteunt het idee van betalen naar gebruik. Zij stelt voor om de huidige autobelasting om te zetten naar een prijs per kilometer.

De rol van technologie en privacy

Er zijn verschillende manieren om de hoeveelheid gereden kilometers te volgen. Dit kan bijvoorbeeld via tolpoorten of door het gebruik van technologie in de auto zelf. Echter, de vraag hoe de privacy van de automobilisten gewaarborgd wordt, leidt tot bezorgdheid. Experts waarschuwen voor potentiële inbreuken op de privacy als gevolg van de noodzaak om het aantal gereden kilometers te volgen. Ze dringen aan op het implementeren van maatregelen om de privacy van de bestuurder te waarborgen.

Een brede visie op autorijden

Wijnand Veeneman, expert op het gebied van transportwetenschappen aan de Technische Universiteit Delft, stelt dat de focus niet alleen op files moet liggen. Andere negatieve aspecten van autorijden, zoals uitstoot, geluidsoverlast en gezondheidseffecten moeten ook in beschouwing worden genomen. Veeneman pleit voor het gebruik van belasting op diesel en benzine voor het financieren van elektrisch laden.

De toekomst van rekeningrijden

Hoewel er nog geen definitief besluit is genomen over het invoeren van rekeningrijden, beschouwen veel experts het als een onvermijdelijke stap naar een eerlijker belastingsysteem. De economische voordelen worden gezien als kansrijk in de transitie naar duurzaam wegverkeer. Van het nieuwe kabinet wordt verwacht dat ze de weg vrij maakt voor rekeningrijden. Desondanks wordt erop gewezen dat dit geen oplossing biedt voor het fileprobleem. In plaats daarvan wordt aangedrongen op investeringen in efficiënter en betaalbaarder openbaar vervoer om alternatief vervoer aantrekkelijker te maken voor het publiek.

Terwijl het gesprek en de planning met betrekking tot rekeningrijden doorgaat, is het duidelijk dat dit onderwerp meer vraagt dan een simpele oplossing voor het fileprobleem.

Bron: Trouw

Meer over: