Het overlijden van een dierbare is meestal een verdrietige situatie. En juist op dat moment moeten er een aantal praktische zaken worden geregeld. Waar moet je aan denken? Wat moet er allemaal worden geregeld? En waar vind je de juiste hulp?
Het is een rare tegenstelling: op een moment waarop de emoties de boventoon voeren – vlak na het overlijden van een dierbare – moeten er allemaal praktische zaken geregeld worden. Staat je hoofd er helemaal niet naar? Vraag dan of mensen je willen helpen. Een uitvaartverzorger kan veel uit handen nemen, en familie en vrienden vinden het vaak fijn om wat voor je te kunnen doen in zo’n verdrietige tijd. Wat moet er eigenlijk worden geregeld? We zetten de hoofdpunten op een rijtje.
Checklist wat te regelen na het overlijden van een dierbare
1. Het overlijden laten vaststellen
Een arts of de huisarts moet het overlijden officieel vaststellen. Was er geen arts bij het overlijden aanwezig, dan moet je de huisarts bellen. Overlijdt iemand in het ziekenhuis, dan hoef je dat niet te regelen – de behandelend arts stelt dan het overlijden vast.
2. Bel de uitvaartverzorger
Die kun je dag en nacht bereiken, óók in het weekend. Wie moet je bellen? Dat kan afhankelijk zijn van de verzekering van de overledene. Weet je niet of en waar de verzekering loopt, dan kun je het Verbond van Verzekeraars vragen om dat uit te zoeken. De kosten van een begrafenis of crematie kunnen flink oplopen, en een aantal zaken kun je ook goed zelf regelen. Denk daarover na en bespreek het met andere nabestaanden.
3. Je hebt een officiële akte van overlijden nodig
Dat wordt opgesteld door de gemeente. Maak van die akte een aantal kopieën en bewaar het origineel zorgvuldig. Die kopieën gebruik je om later allerlei praktische zaken te regelen, zoals het opzeggen van een bankrekening, het stopzetten van abonnementen en het beëindigen van verzekeringen. Wie doet aangifte van overlijden bij de gemeente? Dat kan de uitvaartverzorger zijn, maar je kunt het ook zelf doen.
4. Had de overledene wensen voor de uitvaart?
Sommige mensen hebben dat vastgelegd, bijvoorbeeld in een levenstestament of in de polis van de uitvaartverzekering, of ze hebben er wel eens over gesproken. Bespreek ook met andere dierbaren wat zij passend vinden.
Wil je rouwkaarten versturen, dan heb je een lijst met adressen nodig. Soms hebben mensen een ouderwetse telefoonklapper met alle adressen, soms staat er een adressenlijst in de computer opgeslagen. Anders kun je die lijst zelf opstellen, geholpen door de nabestaanden.
De mooiste rouwkaarten
Denk ook na over de invulling van de uitvaart. Wil er iemand spreken? Welke muziek wil je laten horen? Een uitvaartverzorger kan hierbij helpen, want zij weten precies wat er (technisch) mogelijk is.
5. Is er een testament?
Dat geeft duidelijkheid bij eventuele nalatenschap. Als je het niet weet, kun je dat navragen bij het centraal testamentregister.
6. Instanties moeten op de hoogte worden gebracht van het overlijden
Denk aan de werkgever of uitkerende organisaties, de bank, het pensioenfonds, de woningbouwvereniging, de hypotheekverstrekker. Leg het banksaldo op het moment van overlijden vast, net als de stand van de eventuele beleggingsportefeuille of effecten. Dat is belangrijk bij de afhandeling van de nalatenschap.
7. Zeg verzekeringen, abonnementen, lidmaatschappen en contributies op
Dat kan telefonisch, schriftelijk of misschien wel via e-mail. Soms wordt naar de akte van overlijden gevraagd. Stuur dan altijd een kopie (zie punt 3) en niet het origineel. Bij andere instanties wil je misschien de tenaamstelling van het abonnement veranderen. Erg pijnlijk voor nabestaanden als er na maanden nog steeds post wordt bezorgd voor de overledene.
8. Als nabestaande kun je aanspraak maken op een overlijdensuitkering
Die vraag je aan via het SVB. Bekijk ook, eventueel met een expert, welke andere financiële zaken je moet aanpassen voor de nabestaande. Een overzicht met de vaste kosten per maand geeft een hoop duidelijkheid en vaak ook rust.
9. Bekijk ook de social media van de overledene
Moet het Facebook-account worden opgezegd, of wil je er een In Memoriam pagina van maken? Wat moet er gebeuren met Linkedin of Instagram? En wil je het mailadres nog behouden, of sluit je dat af?
10. Het paspoort van de overledene moet je teruggeven aan de gemeente
En had de overledene een koninklijke onderscheiding, zoals een lintje, dan moet dat worden teruggestuurd.
TIP: Het is verstandig om geen adres in een rouwadvertentie op internet of in de krant te zetten. Dat voorkomt dat inbrekers weten dat er op een bepaald moment (tijdens de ceremonie) geen mensen in huis zijn – en dan hun slag slaan.
Lees ook
- Heb je een testament? We geven 7 redenen waarom iedereen eigenlijk een testament moet maken. En hoe zit het eigenlijk met die erfenis?
Startpagina geeft tips, maar is geen financieel adviseur. Raadpleeg een financieel deskundige voor juridisch advies.