Uit een onderzoek van NRC blijkt dat vrijwel alle medewerkers van de onlinebank Bunq toegang hadden tot de bankgegevens van klanten. Deze toegang leidde tot het ongewenst bekijken van rekeningen van vrienden, kennissen en collega’s.
Dit ‘rekeninggluren’, waarbij een medewerker zonder reden een bankrekening bekijkt, gaat tegen de regels van de bankierseed. Medewerkers die betrapt worden, kunnen ontslagen worden en een beroepsverbod en geldboete krijgen na een gang naar de Tuchtcommissie Banken.
Overtreding van Bunq’s gedragscode
Het ongeoorloofd inzien van bankrekeningen schendt ook de interne gedragscode van Bunq. De code eist dat persoonlijke informatie met de grootste zorgvuldigheid en volgens privacywetten wordt behandeld. Toch heeft NRC 4 (oud-)werknemers gevonden die zonder consequenties in rekeningen gluurden. Een oud-medewerker ontdekte via de bankrekening van zijn date dat deze al een relatie had en samenwoonde. Een andere medewerker gaf toe nieuwsgierig te zijn naar de salarissen van collega’s en bekeek daarom hun rekeningen.
Reactie van Bunq
Bunq erkent het probleem en zegt dat medewerkers hun belofte en verantwoordelijkheden ernstig hebben geschonden als de aantijgingen waar zijn. De bank heeft NRC gevraagd de namen van de betreffende medewerkers te onthullen, maar de krant weigert dit vanwege bronbescherming. De situatie heeft op de werkvloer geleid tot een angstcultuur waarin werknemers vermoeden dat managers via bankgegevens controleren of ze echt ziek zijn. Hierdoor willen sommige medewerkers geen rekening bij Bunq openen, wat volgens de bank een slechte boodschap is.
Toegang bij traditionele banken vs. Bunq
Volgens de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) hebben de meeste medewerkers bij traditionele banken geen toegang tot klantgegevens, tenzij noodzakelijk voor hun functie. Bunq is geen lid van de NVB en rechtvaardigt de brede toegang door te stellen dat medewerkers, van de ceo tot de bedrijfsjurist, gebruikers efficiënt moeten kunnen helpen. Bunq biedt trainingen op het gebied van privacy en veiligheid, en eventuele problemen kunnen gemeld worden via interne kanalen.
De tekst gaat onder de X-berichten verder >>
Mezelf even herhalen @bunq is een sekte, geen bank. Weirde vibe en elke medewerkers kan je rekening checken en dat doen ze ook. Zie @nrc https://t.co/jJc780norl
— hoxma (@hoxha) June 27, 2024
ik blijf het bespottelijk slechte journalistiek vinden dat in de berichtgeving over #bunq, geen vergelijking wordt gemaakt met andere banken en vraag me inmiddels af wie welke lobbyisten heeft ingezet om de verhalen zo te sturen.
— TINKEBELL. (@looovetinkebell) June 27, 2024
(hoi #NVB? jullie belang is vrij groot 😑)
Zo'n fijne bank, Bunq. Geen enkele bescherming tegen oplichting en nu blijken medewerkers ook nog onbeschaamd (en ongestoord) in bankrekeningen te neuzen om meer /zeg maar alles) over elkaar of over vrienden en familieleden te weten te komen. pic.twitter.com/GiorkP9geh
— Runa Hellinga ook op de 🐘social (@Runa_Hellinga) June 27, 2024
Gebrek aan extra controles
In 2021 introduceerde Bunq verschillende toegangsniveaus, maar dit systeem is hetzelfde jaar afgeschaald na klachten van medewerkers. De top van Bunq besprak in 2022 de risico’s van het zogenaamde rekeninggluren, maar extra controles bleven uit. In tegenstelling tot traditionele banken, die de afgelopen vijf jaar 43 medewerkers naar de Tuchtcommissie stuurden voor soortgelijke overtredingen, heeft Bunq nog nooit een medewerker voor rekeninggluren aangeklaagd.
Bron: NOS. Foto VikZa voor Canva