Ga naar de inhoud

Portokosten bij onderfrankering, moet je dat betalen?

Portokosten

Stel je voor: je ontvangt een brief van PostNL waarin staat dat je portokosten moet betalen omdat er te weinig postzegels op een ontvangen poststuk zijn geplakt. Je bent verbaasd en misschien zelfs een beetje geïrriteerd. Moet je echt betalen voor iets waar je zelf niets mee te maken hebt? Deze vraag leidt vaak tot verwarring en discussie, zoals recentelijk bleek uit een viral post op sociale media.

In dit artikel duiken we dieper in de kwestie van onderfrankering en betalingsherinneringen van PostNL. We leggen uit wat je rechten zijn, of je werkelijk verplicht bent te betalen, en hoe je met dergelijke situaties om kunt gaan.

Post van PostNL

Recent ontstond er een flinke discussie op sociale media over de betalingsherinneringen van PostNL. Veel mensen blijken niet te weten dat ze niet verplicht zijn te betalen als ze een brief ontvangen die onvoldoende gefrankeerd is. Daniël Ponsen uit Voorschoten was 1 van hen en zijn bericht hierover ging viraal.

Daniël ontving een brief van PostNL waarin hij werd gevraagd 4,36 euro te betalen. Dit omdat een ontvangen poststuk onvoldoende gefrankeerd was. De afzender was onbekend. Daniël voelde zich echter niet verantwoordelijk voor de kosten. Hij liet via X (voorheen Twitter) weten: “PostNL, kunnen jullie hiermee stoppen?” Zijn bericht werd snel opgepikt en leidde tot een storm aan reacties. Het bleek dat veel mensen niet wisten dat deze betalingen vrijwillig zijn.

Lees verder onder het X-bericht >>

Misleidende betalingsherinnering portokosten

Daniël uitte zijn frustratie over de dwingende toon van de brief. “Het is niet duidelijk dat dit vrijwillig is, al helemaal niet door de term: ‘Betalingsherinnering’.” Zijn bericht op X kreeg bijna 2000 likes, werd 149 keer geretweet en ontving ruim 300 reacties. Veel mensen deelden hun eigen ervaringen en onwetendheid over de vrijwilligheid van deze betalingen. Sommigen dachten zelfs dat ze verplicht waren te betalen om problemen met deurwaarders te voorkomen.

Lees ook: Geen postzegels in huis? Maak gebruik van de digitale postzegelcode.

Reactie van PostNL

PostNL stelt op hun website dat het gaat om een vrijwillige bijdrage en legt uit hoe de kosten zijn opgebouwd. Het tekort aan postzegels wordt afgerond naar de waarde van een hele postzegel, plus 3,42 euro aan administratiekosten. Het bedrijf probeert eerst de afzender te benaderen, maar als deze onbekend is, vragen ze de ontvanger om de kosten te dekken. PostNL benadrukt dat een brief niet onbezorgd kan blijven door onvoldoende frankering.

Lees verder onder deze video >>

Juridisch standpunt

Volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de ontvanger geen contractuele verplichting om te betalen. “De ontvanger heeft geen contractuele relatie met PostNL, dus deze is de postvervoerder dan ook niets verschuldigd”, aldus een woordvoerder van de ACM. Dit bevestigt dat de betaling geheel vrijwillig is. Dit is iets wat volgens velen onvoldoende duidelijk wordt gemaakt in de communicatie van PostNL.

Lees ook: 300 PostNL brievenbussen verdwijnen: waar naartoe met je post?

Dwingende communicatie

Veel ontvangers voelen zich onder druk gezet door de formulering van de brief. De term ‘betalingsherinnering’ suggereert een verplichting, wat niet het geval is. Deze onduidelijkheid leidt tot verwarring en onnodige betalingen door ontvangers die bang zijn voor mogelijke gevolgen.

Wat kun je doen als je een betalingsherinnering ontvangt?

Als je een brief ontvangt waarin PostNL je vraagt om portokosten te betalen voor een onvoldoende gefrankeerde zending, onthoud dan dat dit een verzoek is en geen verplichting. Je kunt ervoor kiezen om niet te betalen zonder juridische consequenties te vrezen.

Foto: Canva

Meer over: