Ga naar de inhoud

‘Philips negeert alarmbellen over apneu-apparaten’

Update:
apneu-patiënt

Jarenlang heeft Philips verontrustende rapporten over de gezondheidsrisico’s van het geluiddempende schuim in zijn beademingsapparaten achtergehouden voor patiënten, zakenpartners en toezichthouders. 

Alarmbellen gingen in 2016 al af

Dat staat in een 50 pagina’s tellend document dat is overlegd in de rechtszaak tussen de Nederlandse gezondheidsmultinational en PSN Labs uit Pennsylvania. Dit laboratorium onderzocht in 2021 in opdracht van Philips het schuim. In het stuk dat werd ingediend bij de rechtbank in Pittsburgh staat dat Philips al in 2016 interne waarschuwingen over het inferieure schuim naast zich neerlegde. Ook stopte het bedrijf volgens PSN rapporten van externe laboratoria met onwelgevallige uitkomsten in een diepe la, in plaats van die te delen met de autoriteiten. 

Lees verder onder berichten >>

Philips probeert fouten te maskeren

Ook PSN kreeg de onderzoeken niet, toen het eind 2020 werd ingehuurd door Philips Respironics de beademingstak in Pittsburgh. Een deels vertrouwelijk inspectierapport van de Amerikaanse toezichthouder FDA uit 2021 in bezit van NRC benoemt 14 kritische rapporten over het schuim die werden achtergehouden. Philips heeft geprobeerd zijn fouten te maskeren door testresultaten te verbergen, te verdraaien en selectief te kiezen uit positief uitgevallen rapportages, aldus PSN Labs. 

Lees ook: Hoeveel uur slaap heb je per leeftijd nodig?

Medewerkers onder druk gezet

Daarmee wilde Philips volgens het lab belangrijke risico’s die al lang bekend waren minimaliseren en verbergen voor het publiek en regelgevende instanties. In de rechtbankstukken wordt ook beschreven hoe Philips medewerkers van PSN in de loop van 2021 onder druk zette om een rapport af te leveren waarin stond dat het schuim nauwelijks risico’s voor de gezondheid opleverde. De reden: het bedrijf wilde niet nog meer onwelgevallige uitslagen. Toen PSN dat weigerde, verzuurde de relatie, wat uiteindelijk leidde tot de recente rechtszaak. 

Kwaliteitsproblemen met schuim

De rechtszaak brengt opvallende details over de rol van Nederlandse Philips-afdelingen aan het licht. Philips heeft de kwestie rond de apneu-apparaten altijd afgedaan als een Amerikaans probleem, waarvan de ernst pas begin 2021 op het hoofdkantoor in Amsterdam doordrong.
NRC achterhaalde echter een mail en een interne powerpoint uit de zomer van 2016 waarin twee Philips-ingenieurs uit Drachten de kwaliteitsproblemen met het schuim beschrijven. Dat verslechtert onder invloed van vochtigheid en temperatuur, aldus de ingenieurs van de technische expert groep. 

Meer dan 110.000 klachten

Het advies van de ingenieurs luidde: doe meer onderzoek en vervang het schuim door een ander en beter type. Philips deed echter niets met de bevindingen uit Drachten en liet het dubieuze schuim jarenlang in de apparaten van Respironics zitten. Meer dan 110.000 Philips-klanten, vooral Amerikanen, rapporteerden (gezondheids)klachten over de apparaten bij de Amerikaanse toezichthouder FDA . Die lopen uiteen van hoofdpijn en huidirritatie tot zeldzame soorten kanker

Lees verder onder video >>

Verwerpelijk handelen

Philips betreurt de zorgen die zijn ontstaan bij patiënten. Philips houdt PSN verantwoordelijk voor de fouten die zijn gemaakt en in het bijzonder het verwerpelijk handelen om die stil te houden nadat ze deze hadden ontdekt.

Bron: NRC. Foto: Secha6271 (Canva)

Meer over: