Ga naar de inhoud

Pas op: Superflitspaal in Frankrijk legt meerdere overtredingen tegelijk vast

Update:
Superflitspalen in Frankrijk, 5 boetes in 1 autorit

Vanaf 2025 krijgen automobilisten in Frankrijk te maken met superflitspalen die meerdere overtredingen tegelijk registreren: boetes voor snelheid, rood licht én telefoongebruik in 1 keer. Dit kan leiden tot een hele stapel aan boetes op de deurmat. Bedoeld om de verkeersveiligheid te verbeteren, maar volgens critici vooral om de staatskas te spekken.

Een rij van boetes voor 1 rit

Wanneer je in de toekomst door Frankrijk rijdt, is de kans groot dat je bij een nieuwe superflitspaal langs komt. Deze innovatieve snelheidsmeters registreren niet alleen snelheidsovertredingen, maar ook als je bijvoorbeeld door rood licht rijdt of je telefoon gebruikt achter het stuur. Voor je het weet ligt er een stapel boetes op je deurmat, afkomstig uit een enkele rit door Frankrijk.

De tekst gaat onder het bericht verder >>

Meer superflitspalen op zakelijke plekken

Het ambitieuze plan van de Franse overheid om deze superflitspalen te introduceren komt voort uit de behoefte om verkeersveiligheid te verhogen. Er worden honderden van deze geavanceerde apparaten geïnstalleerd op bekende knelpunten en drukke verkeersaders.

Automobilisten moeten alert zijn, want de technologie laat geen enkele overtreding onopgemerkt. Niet alleen snelheidslimieten, maar ook andere regels worden door deze flitspalen scherp in de gaten gehouden.

Onverwacht bezoek van Franse boetes

Veel Nederlanders hebben wellicht de ervaring dat er weken na hun vakantie in Frankrijk een verkeersboete op de mat valt. Met de komst van de superflitspalen wordt deze ervaring waarschijnlijk nog algemener. Of je nu frequent of zelden naar Frankrijk reist, de kans op een ‘souvenir’ in de vorm van een boete is aanzienlijk vergroot.

Lees ook: flitsmarathon in Europa

Verhoogde uitgaven voor flitspaal upgrades

De Franse regering heeft besloten fors te investeren in het updaten van duizenden flitspalen. Met een begroting van 46 miljoen euro willen ze vooral stedelijke gebieden uitrusten met deze geavanceerde apparaten.

Niet alleen bedoeld om de verkeersveiligheid te verbeteren, maar volgens critici vooral om de staatskas te spekken, leggen deze superflitspalen een hoge financiële druk op automobilisten. Elke overtreding kost al snel 135 euro en in het slechtste geval kunnen automobilisten geconfronteerd worden met een boete van 540 euro als ze meerdere overtredingen tegelijkertijd begaan.

Controverse rond superflitspalen

De beslissing om deze nieuwe generatie flitspalen te implementeren heeft geleid tot verdeeldheid binnen Frankrijk. Organisaties zoals 40 Millions d’automobilistes klagen dat deze systemen vooral ontworpen zijn om financieel voordeel te behalen, zonder daadwerkelijke verbetering van de verkeersveiligheid.

Daarnaast zijn er zorgen over de betrouwbaarheid van de apparatuur en de kans op onterechte boetes. De ervaring leert dat Fransen niet schromen om in opstand te komen tegen maatregelen die als onrechtvaardig worden ervaren, wat de vraag opwerpt of deze superflitspalen niet hetzelfde lot zullen ondergaan als vele van hun voorgangers tijdens de gele hesjes protesten.

Let op met flitser-apps in Frankrijk

Flitser-apps zijn namelijk verboden en kunnen je ook een behoorlijke boete opleveren.

Bekijk de video hieronder >>

@interpolis

Let op met flitser-apps in het buitenland. En nog belangrijker: houd je aan de toegestane snelheid 🚗 #vakantie #flitsmeister #flitsapp #auto #verkeersregels #interpolis

♬ Holiday – FASSounds

Bronnen:

Autoweek, Telegraaf I Hoofdfoto: Canva

Meer over: