“We zijn allemaal gelijk op vakantie”, roepen de KLM-medewerkers uit. Ze kwamen samen bij Schiphol om te strijden voor gelijke vliegrechten. Het grondpersoneel voelt zich achtergesteld bij de piloten en het cabine personeel. Om welke vliegrechten gaat het?
Zij willen ook gebruikmaken van de ‘indien plaats beschikbaar’-regeling, zonder onderscheid op basis van functie. Jaap van den Bergh, een platformmedewerker, benadrukt:
We willen eerlijke verdeling, ongeacht functieniveau
Gelijke rechten, gelijke kansen
Het huidige systeem verdeelt de vliegrechten op basis van categorie, waarbij categorie A, vaak hoger opgeleide medewerkers, voorrang krijgt. Dit zorgt voor onvrede bij categorie B, die vaak langer in dienst is. “Het is onrechtvaardig dat wij, die soms al meer dan 20 jaar trouw dienen, op de tweede plek komen,” zegt Van den Bergh.
Vakbondsbestuurder Hacer Karadeniz en bagagemedewerker Erick van der Veen delen deze mening en benoemen de harde werkelijkheid: “We werken net zo hard, zo niet harder, en verdienen dezelfde behandeling.”
De tekst gaat onder het bericht verder >>
Grondpersoneel eist gelijke vliegrechten als piloten: "#KLM moet zich schamen" – https://t.co/TOybzqHQ6k
— OvertheFenceAmsterdam (@FenceOverthe) April 25, 2024
FNV is een petitie gestart voor gelijke rechten
De FNV kondigde eind februari aan een petitie te starten voor gelijke rechten voor al het grondpersoneel van KLM. Het systeem wordt door de FNV als oneerlijk beschouwd.
Hacer Karadeniz bekritiseert dit beleid als elitair en niet passend bij een modern bedrijf. Ze wijst erop dat de toegang tot betere stoelen in de IPB-regeling afhangt van de functie en de duur van het dienstverband, wat leidt tot ongelijkheid binnen KLM.
Het gevoel van onrechtvaardigheid leeft sterk onder het personeel, volgens Karadeniz, met bijna 4000 handtekeningen onder een petitie die alle lagen van de organisatie vertegenwoordigt. Zelfs senior pursers, die betere rechten genieten, hebben de petitie ondertekend.
Gepensioneerd KLM personeel
Ook gepensioneerde medewerkers zoals Henny en Yvonne ervaren de gevolgen van de huidige regeling. Na jarenlange dienst merken zij dat hun recht op comfortabel reizen, zoals businessclass, verdwijnt. “Het voelt vreemd aan niet meer dezelfde rechten te hebben als toen je nog werkte,” zegt Henny. Zij en haar collega’s pleiten voor gelijke erkenning en behandeling, ongeacht de positie binnen het bedrijf of status als gepensioneerde.
De tekst gaat onder het bericht verder >>
FNV wil aanpassing vliegregeling KLM-personeel: ’Kinderen piloten gaan altijd voor’ @fnv @klm @schiphol @VNVPresident @hacerkaradenizz @RJSwankhuizen https://t.co/OvOFHamVbb #telegraafpremium via @Telegraaf
— Yteke de Jong (@ytekedejong) February 27, 2024
Pilotenvakbond in de verdediging, het gaat om arbeidsvoorwaarden
De huidige situatie wordt verdedigd door Hugo Lantain van de pilotenvakbond VNV, die aangeeft dat arbeidsvoorwaarden per functie kunnen verschillen en dat dit rechtvaardig is. KLM neemt de signalen en wensen voor aanpassingen serieus, aldus een woordvoerder, waarbij gekeken wordt naar de impact op alle medewerkers.
Hoewel sommige regelingen binnen bedrijven per beroepsgroep verschillen, beschouwt Lantain de petitie als ‘stemmingmakerij’, die volgens hem de verhoudingen verslechtert zonder een constructieve oplossing te bieden.
Wat houdt de IPB-regeling in?
- IPB-regeling: Dit staat voor ‘indien plaats beschikbaar’. Het is een systeem waarmee KLM-personeel tegen een gereduceerd tarief kan vliegen, afhankelijk van beschikbaarheid.
- Toegang tot lege stoelen: KLM-medewerkers kunnen gebruikmaken van lege stoelen op vluchten, maar deze worden eerst toegekend aan medewerkers met hogere functies.
- Puntensysteem: Het IPB-systeem werkt op basis van een puntensysteem, waarbij de senioriteit en functie van de werknemer bepalen hoeveel punten zij hebben.
- Voorrang op basis van functie en diensttijd: Medewerkers met hogere functies en een langere diensttijd krijgen voorrang op de beschikbare stoelen.
Waarom wordt de IPB-regeling van KLM bekritiseerd?
- Elitair beleid: De IPB-regeling wordt bekritiseerd vanwege het elitair karakter, waarbij hogere functies meer privileges hebben dan lager geplaatste medewerkers.
- Ongelijkheid binnen KLM: Het systeem creëert gevoelens van ongelijkheid binnen de organisatie, omdat sommige medewerkers toegang hebben tot betere rechten op basis van hun functie en diensttijd.
Snel door de beveiliging bij Schiphol dankzij de nieuwe scanners.
Bron: nhnieuws, NOS
Headerfoto: Photocello, Pixabay (Canva)