Ongewenste telefoontjes ervaren we allemaal als storend. Dan is het goed te weten dat bedrijven alleen contact met je mogen opnemen als je toestemming geeft of wanneer je klant of donateur bent. Zonder jouw goedkeuring, mogen ze je niet ongevraagd benaderen.
Voorheen was er het bel-me-niet-register, nu dien je een klacht in bij ConsuWijzer wanneer ze je ongewenst bellen. Dat lijkt soms nutteloos, maar het kan helpen om organisaties een boete op te leggen. Lees verder.
Wanneer mag een organisatie bellen?
Bedrijven of non-profitorganisaties en goede doelen organisaties mogen enkel onder specifieke omstandigheden telefonisch contact met je opnemen. Alleen wanneer je:
- Expliciet toestemming geeft.
- Als je een huidige klant bent of in de afgelopen 3 jaar klant was.
- Als je donateur bent, vrijwilligerswerk doet of een bijeenkomst bijgewoonde voor het goede doel.
Hoe stop je ongewenste telefoontjes?
Heb je eerder toestemming gegeven en wil je dit niet langer? Dan kun je tijdens het telefoongesprek eenvoudig aangeven dat je geen verdere telefoontjes wenst te ontvangen. Dit recht op verzet geeft je de mogelijkheid om direct een einde te maken aan het gesprek, waarna het bedrijf verplicht is je niet meer te bellen. Proactief contact opnemen met het betreffende bedrijf kan ook, via telefoon, brief of e-mail, met daarin het verzoek om je niet meer te contacteren.
Lees ook: Je gegevens wissen voordat je je mobiele telefoon inruilt, zo doe je dat.
Geen Bel-me-niet Register meer
In het verleden was het mogelijk om je telefoonnummer in te schrijven in het Bel-me-niet Register, waardoor bedrijven je niet mochten bellen. Dit register is opgeheven. Je hoeft je nummer niet langer te blokkeren om ongevraagde oproepen te voorkomen.
Wat te doen bij ongewenste telefoontjes?
Word je desondanks toch gebeld zonder dat dit mag? Meld dit dan bij ConsuWijzer, onderdeel van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). De ACM kan het bedrijf onderzoeken en verplichten om aan te tonen dat er toestemming was voor het telefoontje. Zo niet, dan krijgen ze een boete opgelegd.
Zo behoud je de controle over wie je belt, zonder in te hoeven gaan op ongewenste verkoopgesprekken.
In deze videoanimatie legt ConsuWijzer uit wat ze met jouw melding doen >>
Wat gebeurt er na de melding?
Ze nemen alleen contact met je op als ze nog vragen hebben over je melding. Ze kunnen je niet persoonlijk op de hoogte houden van het vervolg, omdat dit het onderzoek kan schaden. Achteraf laten ze via het nieuwsoverzicht op ACM.nl en hun social media weten welke bedrijven ze hebben aangepakt.
Ook interessant om te lezen: Nieuwste vorm oplichting: gebeld door ‘bekende’ met gekloonde stem (voice cloning).
Bronnen: Rijksoverheid, ConsuWijzer. Hoofdfoto: Canva.