Ga naar de inhoud

Olympische Spelen: modemerken gaan voor goud

Modemerken

Parijs staat al bekend als het Mekka van de mode, maar tijdens de Olympische Spelen doet de stad daar een schepje bovenop. Grote modemerken hangen namelijk hun label aan de outfits van atleten en daarmee maakt de mode een grote kans op goud.  

Grote merken verbinden hun naam aan het evenement, dat plaatsvindt van 26 juli tot met 11 augustus. Daarmee zijn ze er zeker van de de ogen van de wereld op hun zijn gericht. De modehuizen zijn betrokken bij het aankleden van de sporters en het ontwerpen van de medailles. Alle ontwerpers van kostuums voor de openingsceremonie kregen als belangrijkste eis mee om klimaatneutraal te zijn.

Koffertje voor de medailles

Louis Vuitton Moët Hennessy, oftewel LVMH, werpt zich op als premium partner van de Olympische en Paralympische Spelen in Parijs. LVMH staat bekend als het het grootste conglomeraat van luxemerken ter wereld. Het omvat naast drankmerken als Moët & Chandon ook modemerken als Loewe, Dior, Celine, Givenchy, Kenzo en Louis Vuitton, om maar wat te noemen. 

Huis Vuitton ontwierp de koffertjes waarin de Olympische medailles, ontworpen door het Franse Chaumet worden bewaard. 

Denham kleedt TeamNL

Naast deze grote merken zijn er ook modemerken die complete landenteams kleden. Zo maakt Denham de outfits voor de Nederlandse sporters tijdens de Olympische en Paralympische Spelen, die ze dragen tijdens de openings- en sluitingsceremonie. Het merk voorziet zo’n 500 sporters en begeleiders van het TeamNL en ruim 250 sporters en begeleiders van het Paralympische team van op maat gemaakte kleding.

Lees verder onder bericht >>

Nationaal uniform minder traditioneel

Het nationale uniform is in vergelijking met die van andere deelnemende landen minder traditioneel. De look bestaat uit een donkerblauwe broek met daarop een witte tanktop met het geborduurde logo van de Olympische ringen, met daaroverheen een gebroken witte spijkerjas of leren bomberjas en een sjaaltje in oranje thema om de nek. 

Ook na de spelen te dragen

De collectie is ontworpen met innovatief denim, wat de kleding ademend maakt om in te presteren. Zo is de collectie ook na de spelen en buiten de sportvelden te dragen. Naast de officiële ceremonie-collectie ontwierp Denham een sportieve collectie die nu te koop is bestaande uit hoodies, denim broeken, t-shirts en spijkerjassen.

Berluti voor Frankrijk

Ook andere landen kiezen voor bekende merken voor hun outfits, weet het modeblad Vogue. Stéphane Ashpool kleedt het Franse sportteam. De oprichter van Pigalle is als artistiek directeur aangewezen voor de uniformen en werkt hiervoor samen met Le Coq Sportif. Het luxemerk Berluti ontwierp de outfits voor de openings- en sluitingsceremonie.

Ben Sherman, Bestseller en Armani

Het Britse merk Ben Sherman is voor de 3e achtereenvolgende Olympische Spelen aangewezen om uniformen voor Team Groot-Brittannië te ontwerpen. Bestseller, moederbedrijf van Jack & Jones en Vero Moda, kleedt het Deense team. Zij ontwierpen ook de outfits voor Denemarken tijdens de vorige Olympische Spelen in Tokio. Armani voorziet de Italiaanse sporters van een tenuetje.

Ralph Lauren en de Amerikaanse vlag

Het Amerikaanse team wordt door Ralph Lauren in het nieuw gestoken. Lauren staat bekend om zijn sportieve looks. De kleuren van de Amerikaanse vlag – rood, wit, blauw – zie je ook terug in de Lauren logo’s. De outfits voor het Amerikaanse team zijn daarmee helemaal in lijn met de filosofie achter Ralph Lauren: klassiek en sportief.

Skims voor Team USA

Ook Skims, het merk van Kim Kardashian, maakt kleding voor het Olympische team van Amerika. Net als de vorige editie van de Olympische en Paralympische Spelen in Tokio. Skims toont op Instagram ondergoed, onderkleding en zwemkleding voor TeamUSA.

Lees verder onder bericht >> 

Natuurlijk zijn er de grote sportmerken als Nike (VS), Le Coq Sportif (Frankrijk), J. Lindeberg (Amerikaans golfteam, Asics (Australië), Left on Friday (Canada) en The North Face (Japan, Korea, Australië en Oostenrijk) die zich tijdens de spelen van hun mooiste kant laten zien.

Bronnen: Vogue, Bazaar. Foto: Chee Gin Tan voor Canva

Meer over: