Ga naar de inhoud

Een oldtimer kopen of bezitten? Dit zijn de voor- en nadelen


Het nostalgische gepruttel van een kevermotor, de geur van motorolie in een Deux Chevaux en het ouderwetse rijcomfort in een oude BMW 1600, een Volvo Amazone of een Citroën DS. Droom je van een oldtimer? Rijden in een klassieke auto heeft een aantal voordelen, maar er zitten ook een paar haken en ogen aan.

De voordelen zoals nul wegenbelasting en een spotgoedkope verzekering zijn een reden om over te stappen naar een klassieke auto. Het onderhoud zorgt misschien nog voor wat twijfel of neem je de nadelen allemaal voor lief, als je maar in zo’n prachtige klassieker kunt rondrijden. 

Wanneer is een auto een oldtimer?

Voor de belastingdienst waren alle auto’s ouder dan 25 jaar een oldtimer. Die grens is een paar jaar geleden opgeschroefd naar veertig jaar. En die auto’s tussen 25 en veertig jaar oud? Die worden youngtimers genoemd. Soms zijn die auto’s een goede investering, want als ze goed worden onderhouden zijn ze binnen afzienbare tijd oldtimers – met alle financiële voordelen van dien. Dat geldt trouwens ook voor motoren, campers en zelfs tractors: pas als ze hun veertigste verjaardag hebben gevierd, gelden ze officieel als oldtimer.

Wegenbelasting: nul, niks, nada

Dat is zo fijn aan een oldtimer: je betaalt er geen wegenbelasting voor. De auto’s worden toch weinig gebruikt, denkt de belastingdienst, dus je hoeft niet bij te dragen aan het onderhoud van wegen. Is de auto tussen 1978 en 1988 in gebruik genomen (en dus strikt genomen nog geen oldtimer), dan kun je onder bepaalde voorwaarden toch korting krijgen op de wegenbelasting. Zo moet de auto van december tot februari op privéterrein staan, bijvoorbeeld in de garage of een stalling. De auto moet op benzine rijden en hij mag niet bedrijfsmatig worden gebruikt.

Oldtimer-verzekering: een schijntje

Nog zo’n financieel voordeel aan een oldtimer: de autoverzekering is een schijntje in vergelijking met de verzekering voor normale auto’s. Verzekeraars zijn trouwens minder streng dan de belastingdienst: sommige verzekeringen rekenen een auto van dertig jaar oud al tot de oldtimers, anderen zelfs klassieke auto’s die nog maar tien jaar oud zijn. Natuurlijk is dat verschillend per verzekeringsmaatschappij. De premie hangt af van hoe vaak je in de auto wilt rijden, welke dekking je kiest (WA, beperkt casco of allrisk, net zoals bij een gewone autoverzekering) en welke aanvullende verzekeringen je wilt afsluiten, zoals rechtshulp. Online zijn verschillende sites die een schatting geven van de premie voor een oldtimer-verzekering.

Onderhoud: zoek een goede garage

Maar reken je niet rijk aan die goedkope verzekering en wegenbelasting, want de kosten die je daarmee bespaart kun je uitgeven aan onderhoud. Natuurlijk heeft zo’n oud beestje meer gebreken en ongemakken dan een nieuwe auto, en de reparaties zijn doorgaans ook duurder. Onderdelen zijn niet zo makkelijk te krijgen en je kunt ook niet bij elke willekeurige garage binnenrijden voor reparaties: sommige monteurs hebben geen idee hoe ze met een oldtimer moeten omgaan.

Ben je handig en hou je van sleutelen, dan kun je waarschijnlijk veel aan je eigen oldtimer doen. De techniek is niet ingewikkeld – zeker niet in vergelijking met moderne auto’s, waar alles computergestuurd is.

TIP: Zoek toch een goede garage in de buurt, gespecialiseerd in oldtimers en het liefst in jouw merk en type auto. Zij hebben toegang tot een database met tweedehands onderdelen, waar je als particulier niet in kunt neuzen. Bovendien kunnen zij adviseren over grotere klussen en ze kunnen de auto keuren, want ook oldtimers krijgen een apk-keuring.

Veilig in de garage

Heb je plek om de auto in een garage te zetten? Of heb je een stalling waar je ‘m in kwijt kunt? Dat is beter voor het behoud van de auto. Een oldtimer die langs de weg wordt geparkeerd, heeft grotere kans op een kras of een deuk dan eentje die veilig in de garage staat. Hou er ook rekening mee dat oude auto’s een stuk gevoeliger zijn voor roest dan nieuwe modellen. Regelmatig tectyleren en goed afdrogen als de auto is natgeregend, dat werkt het beste.

Waar koop je zo’n mooie oldtimer?

Ben je overstag? Ga je een oldtimer kopen? Dan blijft nog de vraag: waar vind je de perfecte klassieker? Speuren op internet, dat is de beste optie. Er zijn speciale sites voor oldtimers, ook op websites waar gewone auto’s te koop staan, worden soms oldtimers aangeboden. Het is handig om veel verschillende proefritten te maken, voordat je besluit welke auto je gaat kopen.

Rijden in een oldtimer is toch echt wat anders dan rijden in een moderne auto – het moet je echt liggen. Geen uitgebreide elektronica op het dashboard, geen zes versnellingen en een iets lager tempo, daar moet je rekening mee houden en aan wennen. Wil je een oldtimer kopen, dan zijn autobeurzen en oldtimerdagen ook een mooie gelegenheid om te kijken wat er is, wat het kost en waar je de auto het beste kunt kopen. Neem de tijd: een trotse oldtimer-eigenaar houdt nooit meer op met praten over zijn auto.

Tweedehands.net in een nieuw jasje

Tweedehands-net-nieuw-design-3

Het vernieuwde platform Tweedehands.net is klaar om gebruikers nog beter van dienst te zijn met een fris nieuw uiterlijk en verbeterde functionaliteiten. Tweedehands.net heeft sinds het begin het doel om gratis de koop en verkoop van tweedehands spullen eenvoudiger en toegankelijker te maken. Dat gaat nu nóg beter. In een nieuw jasje, maar met de vertrouwde voordelen. Dit zijn de belangrijkste verbeteringen:

  • Een fris en energiek uiterlijk door nieuwe huisstijl;
  • De navigatie is eenvoudiger en logischer;
  • De laadtijden van de website zijn een stuk sneller;
  • De website is een stuk veiliger.

Meer over: