Uit het niets zagen 6 miljoen Nederlanders deze week onaangekondigd de namen van hun telefoonnetwerk veranderen van T-Mobile en Tele2 in Odido. Het was geen hack of slechte grap. De grootste mobiele provider van Nederland wil naar de beurs. De naamsverandering is volgens ingewijden de eerste noodzakelijke stap.
T-Mobile Nederland had 4 merken onder haar dak die allemaal hetzelfde netwerk gebruiken: T-Mobile, Tele2, Simpel en Ben. De 2 Nederlandse merknamen – goed voor 1 miljoen gebruikers – veranderen voorlopig niet. Voor de naamswijziging worden ruim 100 telecomwinkels omgebouwd.
Odido een palindroom
Odido is een zelfverzonnen naam en een palindroom, een woord dat er hetzelfde uitziet als als je het van achter naar voren leest. Het moet nog inhoud krijgen aldus het telecombedrijf. De marketingstrategie lijkt op die van Ziggo, die in 2008 3 verschillende merknamen onder 1 nieuwe naam samenvoegde.
Geheimzinnigheid voelde onnatuurlijk
Commercieel directeur Tisha van Lammeren: “Het lastigste was om alles geheim te houden. Als bedrijf zijn we juist heel transparant en als marketeer vertel ik juist graag over ons merk. De geheimzinnigheid voelde onnatuurlijk.”
Ruimte om eigen koers te varen
De komende maanden moet blijken of de invoering van de nieuwe merknaam een succes wordt. CEO Søren Abildgaard wilde het oude T-Mobile van zich af afschudden en alle banden met het moederbedrijf Deutsche Telekom verbreken. Een eigen merknaam geeft de organisatie meer vrijheid. Opererend onder de merknaam T-Mobile moest de Nederlandse organisatie alle veranderingen in het product- en dienstenaanbod en de timing daarvan, bespreken met Duitsland. Dat hoeft nu niet meer.
Bronnen: Emerce, NRC