Ben je op zoek naar een klassiek tv dressoir of een leren fauteuil? Kans is groot dat je weg zwijmelt bij de prachtige items op het internet. Met name die van Woneninterieur.nl. Helaas pindakaas raadt de Consumentenbond sterk af om bij deze website meubels te kopen. Er zijn namelijk veel klachten over niet of te laat geleverde bestellingen en foutieve betalingen.
Daarnaast komt het vaak voor dat het bedrijf bij annuleringen of retourzendingen niet op tijd of helemaal niet terugbetaalt. Oei! Lees hier hier hoe het precies zit en waar je op moet letten als je (nieuwe meubels) online koopt.
Consumentenbond waarschuwt, koop hier geen nieuwe meubels
De Consumentenbond houdt dit bedrijf al langere tijd in de gaten. Ook vorig jaar kreeg Woneninterieur.nl al kritiek vanwege de vele klachten van klanten. Het bedrijf beloofde toen beterschap en zou vanaf januari 2024 verschillende maatregelen nemen, zoals het inschakelen van een externe klantenservice en het uitbreiden van het eigen team om de bereikbaarheid te verbeteren.
Deze beloften zijn, je raadt het al, niet nagekomen. Mensen bleven nieuwe meubels kopen en werden nóg meer opgelicht.
Lees verder onze deze video >>
Certificaat ingetrokken
In december trok de branchevereniging Thuiswinkel Waarborg het certificaat van Woneninterieur.nl in, maar ook dit heeft niet geholpen. En de klachten? Die werden alleen maar meer. Omdat er geen verbetering zichtbaar is, heeft de Consumentenbond de aanhoudende problemen gemeld bij de Autoriteit Consumentenmarkt.
Zo herken je een neppe online winkel
Als je online een aantrekkelijke aanbieding ziet, wees dan alert. Er zijn nepwebsites die moeilijk van echte te onderscheiden zijn. Met een paar controles kun je een valse website herkennen en een nep aankoop voorkomen.
In juni 2022 meldde Fraudehelpdesk een toename van fraude onder de naam van bekende webshops. De Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) verwijdert jaarlijks duizenden nepwebshops van het Nederlandse internet. Als je bij een nepverkoper bestelt, ontvang je geen product en ben je je geld kwijt.
Lees verder onder deze video >>>
5 controlevragen voor betrouwbaarheid
Twijfel je aan de betrouwbaarheid van een webshop? Controleer dan eerst of de webshop voorkomt op de lijst met onbetrouwbare handelaren van de politie. Staat de webshop niet op de lijst? Stel dan de volgende 5 vragen:
- Wat zijn de bedrijfsactiviteiten in het Handelsregister? Een oplichter verkoopt vaak heel andere producten dan waarvoor ze geregistreerd staan. Bijvoorbeeld, een bedrijf dat in het Handelsregister staat als metaalbewerker, maar energiedrankjes of haardhout verkoopt, is verdacht. De naam van een andere onderneming kan worden misbruikt.
- Waar bevindt het bedrijf zich? Als een bedrijf op de website een grote organisatie lijkt met een eigen productiehal, maar in het Handelsregister alleen een woonadres heeft, klopt er iets niet. Alle adressen moeten geregistreerd zijn, behalve die van eenmanszaken sinds 2022. Gebruik de contactgegevens uit het Handelsregister en niet de informatie van de website, die kan van de oplichter zijn.
- Is de website echt? Gebruik de ScamCheck van SIDN om te controleren of een .nl-website betrouwbaar is. Deze tool laat zien of een website geregistreerd is bij de KVK, of het SSL-certificaat nog geldig is, en of de site bij eerdere phishingaanvallen betrokken was. Betrouwbare verkopers vermelden hun vestigingsadres, e-mailadres, en KVK-nummer.
- Kun je veilig betalen? Betaal alleen via veilige systemen zoals creditcard, iDEAL, PayPal en ‘achteraf betalen’. Vermijd bankoverschrijvingen naar buitenlandse rekeningen of betalingen aan tussenpersonen. Margot Heesakker van Business.gov krijgt regelmatig vragen van buitenlandse ondernemers over de betrouwbaarheid van Nederlandse webshops. Ze helpt hen door samen de 5 checkvragen door te nemen.
- Zijn er reviews? Beoordelingen van Trustpilot en keurmerken, zoals Thuiswinkel Waarborg en Webshop Keurmerk, geven inzicht in de betrouwbaarheid. Is er geen keurmerk, maar wel een aansluiting bij een brancheorganisatie? Controleer dan de criteria voor lidmaatschap en de geboden zekerheid voor klanten.
Slachtoffer van een nepaankoop nieuwe meubels?
Ben je opgelicht door een nepwebsite? Onderneem dan de volgende stappen:
- Heb je met je creditcard betaald? Dan kun je een betwiste transactie melden.
- Heb je via de bank betaald? Vraag je geld terug.
- Lukt dat niet? Probeer het geld terug te krijgen van de oplichter met juridische hulp, bijvoorbeeld via je rechtsbijstandverzekering.
- Meld de oplichting bij Fraudehelpdesk en doe aangifte bij de politie.