Ga naar de inhoud

Niet nakomen van ziekenhuisafspraken veroorzaakt miljoenenstrop, AI biedt uitkomst 

Ziekenhuisafspraken

Als we massaal onze afspraken in ziekenhuizen niet nakomen, zadelen we de zorginstellingen op met een miljoenenstrop. Het niet op komen dagen vormt een hardnekkig probleem, waarvoor naarstig oplossingen worden gezocht.

In Rotterdam wordt AI (kunstmatige intelligentie) ingezet. Daarmee wordt gekeken naar hoe groot de kans is dat iemand niet op komt dagen. Het werpt zijn vruchten af.

Zo’n 37.000 patiënten komen niet opdagen

Het UMC Groningen plant jaarlijks zo’n 1,3 miljoen afspraken. Daarvan komen er zo’n 37.000 patiënten niet opdagen, meldt RTL Nieuws. Al die vrijgevallen consulten hadden gebruikt kunnen worden om andere patiënten op de wachtlijst te helpen. Tevens worden zorgprofessionals belast met het opnieuw inplannen en voorbereiden van afspraken. Dat terwijl ziekenhuizen aanlopen tegen een verhoogde werkdruk doordat de vraag naar de zorg groter is dan het aanbod. In de zorgsector is daarnaast sprake van personeelstekort en het ziekteverzuim is hoog. 

Wachtlijsten lopen op door afzeggers

Op de afdeling Oogheelkunde in Groningen zien ze per kwartaal zo’n 20.000 patiënten van wie er 1500 binnen 5 dagen voor de afspraak afzeggen. Manager Jasper van Rooijen: “Rijkelijk laat voor zo’n afdeling. Het kan leiden tot langere wachtlijsten.”

Professor Taco van der Vaart van de Rijksuniversiteit Groningen onderzoekt patiënten-gedrag. Volgens hem zijn ‘no shows’ een oeroud probleem. Ziekenhuizen gaan er tegenwoordig wel beter mee om. “Vroeger werd een jaar van tevoren al een afspraak gemaakt voor een controle. Dat gebeurt nu minder, ook omdat het ziekenhuis niet weet of een arts tegen die tijd wel ruimte heeft.”

No shows verminderen met AI

In het Rotterdamse Erasmus MC worden jaarlijks 650.000 afspraken gemaakt. De teller tikt daar ongeveer 42.000 no shows aan. Hier is een no-show iemand die niet komt opdagen of minder dan 24 uur van tevoren afzegt. Om dat aantal te verlagen, stuurt het ziekenhuis een reminder per sms. Vorig jaar is gestart met het inzetten van AI om meer grip op de situatie te krijgen. 

Op basis van criteria (woonafstand tot ziekenhuis, leeftijd patiënt en eerdere no shows) kijkt het AI programma bij wie de kans het grootst is dat een afspraak niet wordt nagekomen. “Die mensen, worden na-gebeld”, aldus woordvoerder Joyce de Bruijn. Het aantal no shows is door AI met 14,3 procent gedaald. 

Bronnen: RTL Nieuws, RTV Noord

Meer over: