Als de Brunssummerheide in bloei staat trekt dit veel bezoekers, en niet alleen wandelaars. Ook fotografen, filmmakers en therapeuten gebruiken het als werkgebied. Tot nu toe was dat helemaal gratis. Maar daar komt verandering in. Vereniging Natuurmonumenten heeft besloten om op termijn bezoekers te laten betalen voor toegang.
Einde aan gratis gebruik van natuurgebieden voor activiteiten
De prachtige natuurgebieden zoals de Brunssummerheide, het Noordal of Kempen-Broek zijn enorm populair. Ze zijn niet alleen een paradijs voor wandelaars, maar bieden ook de perfecte achtergrond voor yogalessen, intense bootcamps of fotosessies. Zelfs filmmakers en therapeuten weten de plekken te vinden voor hun activiteiten. Deze natuur is een locatie geworden voor commerciële bedrijven.
De toegang tot deze bijzondere natuurplekken is nu nog voor iedereen gratis. Maar daar komt op korte termijn verandering in.
Natuurmonumenten grijpt in
Waarom grijpt Vereniging Natuurmonumenten nu in? Het lijkt erop dat de groeiende populariteit van deze gebieden voor meer dan alleen een wandeling gebruikt wordt en dat verstoord de balans in de natuur. Dit heeft de vereniging doen besluiten om in te grijpen: door de toegang tot de gebieden niet langer gratis toe te staan. Ze hopen hiermee de bezoekersaantallen te laten afnemen.
Dit betekent een significante verandering voor iedereen die gewend is zonder kosten deze mooie gebieden te gebruiken voor hun activiteiten.
De exacte gevolgen van deze beleidswijziging zijn nog niet helemaal bekend, maar het is evident dat het gratis gebruiken van deze prachtige natuurgebieden als (evenementen)locatie binnenkort tot het verleden behoort.
Sowieso geen zin in wandelen in drukke natuurgebieden? Haal dan gratis de Nederlandse natuur in huis via de natuurwebcams. Dan kijk je op de rustige tijden (bijvoorbeeld rond zonsopgang of rond zonsondergang) of lekker vanaf de bank en bij voorkeur als het regent.
Omroep Gelderland laat zien dat de drukte in de natuur ook afhankelijk is van de locatie en het tijdstip >>
Bron: De Limburger. Foto: Jeffrey Schreier by Canva