Ga naar de inhoud

Naar wie of wat gaat de opbrengst van de kringloopwinkel?

Opbrengst kringloopwinkels

Met de stijgende inflatie lijken zelfs de prijzen van kringloopwinkels omhoog te gaan. Waar gaan de opbrengsten van een kringloopwinkel eigenlijk heen? We hebben het voor je uitgezocht en bekeken hoe verschillende kringloopwinkels hun verdiensten gebruiken.

Hierbij het antwoord op de vraag: Naar wie of wat gaat de opbrengst van de Kringloopwinkel?

Organisatiestructuur van kringloopwinkels

De kringloopbranche kent een verscheidenheid aan organisatiestructuren. Grote kringloopwinkels zoals RataPlan en Het Goed zijn opgezet als onafhankelijke stichtingen. Deze non-profitorganisaties richten zich op sociale en milieudoelstellingen, niet op winstmaximalisatie. Naast stichtingen zijn er ook commerciële kringloopwinkels die opereren met een winstoogmerk.

Lees ook: De stijgende kosten drukken de stormloop op kringloopwinkels.

Deze 2 modellen bepalen grotendeels hoe de opbrengsten worden besteed:

Commerciële kringloopwinkels vs onafhankelijke stichtingen

1. Onafhankelijke stichtingen, winst naar goede doel

Non-profit kringloopwinkels investeren elke verdiende euro zorgvuldig. De inkomsten worden voornamelijk besteed aan operationele kosten zoals lonen, huur en onderhoud. Veel kringloopwinkels hebben een sociale functie, zoals het creëren van banen voor kwetsbare groepen en het bevorderen van duurzaamheid. Hierdoor dragen ze bij aan maatschappelijke verbeteringen naast hun primaire doel van hergebruik.

2. Commerciële kringloopwinkels, winst naar zichzelf

Commerciële kringloopwinkels keren hun winst uit aan eigenaren of aandeelhouders. Ze hanteren vaak hogere prijzen dan non-profit winkels en combineren traditionele detailhandel met de kringloopsector. Commerciële kringloopwinkels herken je vaak aan het ontbreken van expliciete sociale of milieudoelstellingen. Hun prijzen zijn doorgaans hoger en ze maken geen deel uit van non-profitorganisaties.

Tekst gaat verder onder de video >>

Kringloopwinkels in Nederland

1. RataPlan

RataPlan heeft 23 winkels in 19 steden, waaronder Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Deze kringloopwinkel valt onder sociale ondernemingen en gebruikt de winst om maatschappelijke meerwaarde te creëren, zoals het bieden van werkgelegenheid. Ze streven naar een schonere wereld door hergebruik te bevorderen.

De tekst gaat onder het bericht verder >>

2. Mamamini

Mamamini is de bekendste kringloopwinkel in Groningen, met 3 filialen en een webshop. De gehele opbrengst gaat naar goede doelen. De winst, na aftrek van kosten, wordt elk jaar gedoneerd aan initiatieven die Mamamini ondersteunen, zoals Milieudefensie en lokale stichtingen.

3. Het Goed

Het Goed is een commerciële organisatie, in tegenstelling tot veel andere kringloopwinkels waar de winst naar goede doelen gaat. Een aantal winkels van Het Goed is een samenwerkingsverband tussen een Wsw-instelling en Het Goed. Hierdoor combineren ze commerciële doelstellingen met sociale werkgelegenheid, waarbij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans krijgen om werkervaring op te doen.

4. De ReShare Store

De ReShare Store, een tweedehands en vintage kledingwinkel van het Leger des Heils, is te vinden in verschillende grote steden. De winst wordt gebruikt om de activiteiten van het Leger des Heils te ondersteunen.

De tekst gaat onder het bericht verder >>

5. We Are Vintage

We Are Vintage is een keten van winkels in Amsterdam die een breed scala aan vintage kleding aanbiedt. In tegenstelling tot de eerder genoemde kringloopwinkels, houden zij de winst zelf.

Gratis website tweedehandsspullen

Koop je liever tweedehands online? Neem dan een kijkje op de vernieuwde gratis site Tweedehands.net: binnen 1 oogopslag al jouw favoriete second hand items!

Tweedehands.net in een nieuw jasje

Tweedehands-net-nieuw-design-3

Het vernieuwde platform Tweedehands.net is klaar om gebruikers nog beter van dienst te zijn met een fris nieuw uiterlijk en verbeterde functionaliteiten. Tweedehands.net heeft sinds het begin het doel om gratis de koop en verkoop van tweedehands spullen eenvoudiger en toegankelijker te maken. Dat gaat nu nóg beter. In een nieuw jasje, maar met de vertrouwde voordelen. Dit zijn de belangrijkste verbeteringen:

  • Een fris en energiek uiterlijk door nieuwe huisstijl;
  • De navigatie is eenvoudiger en logischer;
  • De laadtijden van de website zijn een stuk sneller;
  • De website is een stuk veiliger.

Foto: Daisy-Daisy van Getty Images (Canva)

Meer over: