Ga naar de inhoud

Kabinet wijzigt de motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting): Hoe werkt de omvang-taks?

motorrijtuigenbelasting omvang-taks Bron: © Tromp Willem van Urk Canva - motorrijtuigenbelasting omvang-taks 

Het kabinet heeft grote plannen voor de hervorming van de motorrijtuigenbelasting (mrb), met een opvallende wijziging in het vooruitzicht: de belasting zou in de toekomst niet meer afhankelijk zijn van het gewicht van je auto, maar van de oppervlakte. Dit kan de kosten voor eigenaren van elektrische voertuigen (EV’s) drastisch veranderen. Wat betekent dit voor de toekomst van elektrisch rijden en de portemonnee van de automobilist?

Wij duiken in de details van dit voorstel, dat het kabinet binnenkort wil bespreken in het klimaatpakket.

De huidige motorrijtuigenbelasting

In Nederland wordt de motorrijtuigenbelasting traditioneel berekend op basis van het gewicht van een voertuig. Zwaardere auto’s, zoals veel elektrische voertuigen (EV’s), betalen daardoor vaak veel hogere belastingen dan lichtere brandstofauto’s.

Dit systeem heeft decennialang goed gewerkt, maar in het tijdperk van de elektrificatie van het wagenpark komt een serieus nadeel naar voren. EV’s zijn nu eenmaal zwaarder, en dit kan het financieel minder aantrekkelijk maken om een elektrische auto aan te schaffen of te bezitten.

Een belemmering voor elektrische auto’s

Hoewel er kortingen op de wegenbelasting bestaan voor EV-eigenaren, wordt het huidige systeem op de lange termijn steeds minder houdbaar. Het kabinet werkt aan een structurele oplossing, die niet alleen het belastingklimaat voor EV-bezitters verbetert, maar ook een prikkel biedt voor efficiëntie bij alle types voertuigen.

Wat is de ‘omvang-taks’ en hoe werkt het?

De motorrijtuigenbelasting berekenen ze volgens de nieuwe plannen niet langer op het gewicht van een voertuig, maar op de oppervlakte. Dit betekent dat ze de belastingtarieven baseren op de lengte en breedte van de auto. Dit lijkt een eerlijke manier om de kosten te verdelen, vooral omdat elektrische voertuigen doorgaans zwaarder zijn vanwege de batterijen, maar hun grootte vaak vergelijkbaar is met die van benzineauto’s.

Volgens ingewijden van het kabinet, waaronder staatssecretaris Van Oostenbruggen (Belastingdienst) en minister Hermans (Klimaat), zorgt deze nieuwe grondslag voor de mrb ervoor dat de belastingdruk op EV-bezitters vermindert, zonder dat de opbrengsten voor de wegeninfrastructuur in het gedrang komen.

De impact op elektrisch rijden: Aantrekkelijker of niet?

De introductie van een omvang-taks is een reactie op de groeiende populariteit van elektrische voertuigen. De overgang naar elektrisch rijden is een belangrijke stap in het behalen van klimaatdoelen, en daarom wil het kabinet het bezit van EV’s aantrekkelijk houden. Tot nu toe worden elektrische voertuigen met een hogere wegenbelasting getroffen vanwege hun gewicht. Met de nieuwe plannen zou dit nadeel verdwijnen. Hierdoor maken ze elektrisch rijden financieel interessanter, zeker voor degenen die nu afgeschrikt worden door de hoge kosten van de wegenbelasting.

In plaats van het zware gewicht van een EV als straf, moeten ze de belasting meer afstemmen op de ruimte die een voertuig inneemt, wat eerlijker lijkt voor de gemiddelde autobezitter. Ook worden andere voertuigen aangemoedigd om kleiner en efficiënter te zijn, wat een positief effect heeft op de CO2-uitstoot.

Lees ook: Betaalbaar autorijden in deze kleine(re) auto’s.

Financiële gevolgen voor je portemonnee

Op dit moment ontvangen bezitters van elektrische voertuigen een belastingkorting van 75% op de motorrijtuigenbelasting. Dit percentage zou in de komende jaren afgebouwd worden. De korting verlagen ze in 2026 naar 25% en in 2030 volledig afgeschaft. Het kabinet heeft al aangekondigd de korting tijdelijk te verhogen tot 30% om een financiële prikkel te behouden voor de korte termijn.

Met de invoering van de nieuwe omvang-taks wordt het systeem minder afhankelijk van kortingen en meer van een structurele aanpak. Dit maakt EV-bezit minder afhankelijk van tijdelijke maatregelen en zorgt tegelijkertijd voor een stabielere belastingopbrengst op lange termijn.

Lees ook: Verzekeraar komt met een aparte verzekering voor elektrische auto’s.

Elektrische auto’s weer meer in trek?

De afgelopen tijd waren elektrische auto’s minder populair, mede door de afname van kortingen op de motorrijtuigenbelasting in de komende jaren, de hoge wegenbelasting voor zwaardere voertuigen en het naderende einde van de salderingsregeling voor zonnepanelen. Veel consumenten zijn hierdoor ontmoedigd om de overstap naar elektrisch rijden te maken, aangezien de kosten steeds hoger leken te worden. Het kabinet moest daarom met iets komen.

De voorgestelde aanpassing van de wegenbelasting kan bijdragen aan het herstel van de populariteit van EV’s. Deze verandering kan de belastingdruk verlichten en het financieel aantrekkelijker maken om elektrisch te rijden. Is dit voldoende om de benzine-autorijder te overtuigen?

De tekst gaat onder de berichten verder >>

De toekomst van elektrisch rijden in Nederland

Elektrisch rijden wordt mede hierdoor goedkoper, en de nieuwe belastingmaatregelen kunnen deze trend versnellen. In de toekomst biedt de belastingmethode op basis van de oppervlakte een eerlijker en praktischer alternatief. Dit zorgt ervoor dat de belastingdruk op elektrische voertuigen niet langer onterecht hoog is, en dat automobilisten geen boetes krijgen vanwege de grootte van hun batterij.

De nieuwe belastingmethode is ook een manier om de ecologische en economische transitie naar elektrisch rijden soepel te laten verlopen. Hoewel het voor sommige voertuigen, zoals de Kia EV9, nog steeds duur zal zijn om op de weg te rijden, zal de belastingdruk voor de meeste elektrische voertuigen aanzienlijk afnemen.

Wat staat er verder op de agenda?

  • Naast de hervorming van de motorrijtuigenbelasting, blijft het kabinet werken aan andere maatregelen om de verduurzaming van het wagenpark te bevorderen. Ze kijken bijvoorbeeld ook naar manieren om bedrijven te stimuleren om hun leasewagens te vergroenen, wat kan bijdragen aan een grotere markt voor tweedehands elektrische voertuigen.
  • Ook het veelbesproken rekeningrijden is nog altijd in de maak. Dit moet een alternatief zijn voor de dalende opbrengsten uit de brandstofaccijnzen. Aangezien er steeds meer elektrische voertuigen op de weg komen, ontwikkelen ze nieuwe plannen om de belasting op gebruik van de weg in de toekomst beter te verdelen.

Binnenkort meer

Het voorstel van het kabinet om de motorrijtuigenbelasting te hervormen is een stap in de richting van een duurzamer en eerlijker belastingsysteem voor voertuigen. Door de belasting te baseren op de oppervlakte in plaats van het gewicht, wordt het voor zowel elektrisch rijden als voor benzineauto’s een stuk eerlijker. Of dit plan daadwerkelijk door zal gaan, wordt binnenkort duidelijk. Het is duidelijk dat het kabinet een einde wil maken aan de tijdelijke kortingen en op zoek is naar een structurele oplossing.

Wat denk jij van deze voorgestelde hervorming? Is het tijd voor verandering of moeten we vasthouden aan het huidige gewichtssysteem?

Bronnen

Autoweek, Rijksoverheid