Ga naar de inhoud

Moet ik naar de dokter? De slimme tool die je helpt beslissen

moet-ik-naar-de-dokter Bron: Canva 

Ken je dat? Je voelt je niet lekker en twijfelt: moet ik de huisarts bellen of kan het wel even wachten? De website ‘Moet ik naar de dokter?’ is er om je te helpen bij deze beslissing. Dit handige hulpmiddel, beschikbaar via website en app, biedt snel en betrouwbaar advies op basis van je leeftijd, geslacht en symptomen. Ken je het nog niet? Lees dan verder.

Hoe werkt ‘Moet ik naar de dokter?’

Moet ik naar de dokter? is heel eenvoudig in gebruik.

  • Je voert je leeftijd en geslacht in
  • Selecteert je symptomen
  • Beantwoordt een aantal korte vragen.
  • Vervolgens krijg je direct een advies: moet je wel of niet naar de dokter en zo ja, wanneer?

Het is een snelle en gemakkelijke manier om een eerste inschatting te maken van je gezondheidssituatie.

Wat is het doel?

Moet ik naar de dokter? heeft 2 belangrijke doelen:

  1. Eigen verantwoordelijkheid: De tool helpt mensen om zelf na te denken over hun gezondheid en de juiste beslissingen te nemen. En daarbij hulp bij het maken van de keuze.
  2. Drukverlaging in de zorg: Uit onderzoek blijkt dat ruim 42% van de mensen die een dokter bezoeken, dat eigenlijk niet hoeven te doen. Moet ik naar de dokter? kan deze mensen geruststellen met een betrouwbaar advies over hun gezondheid, waardoor de werkdruk in de zorg afneemt en kosten worden bespaard.

Lees ook: boete als je niet op komt dagen bij de huisarts.

Bekijk hier meer over deze tool en lees daarna verder >>

Wat doet deze website voor huisartsen?

Ook huisartsen en huisartsenposten profiteren van dit slimme hulpmiddel. Zij kunnen deze integreren op hun website of in hun app, zodat patiënten zelf al een triage (beoordeling of inschatting) kunnen uitvoeren voordat ze contact opnemen.

Dit vermindert de telefoondruk en zorgt voor efficiëntere patiëntenstromen. Hoe fijn is dat, ze hebben het namelijk al druk genoeg. Volgens NOS is er nog steeds een huisartsentekort.

Het verhaal achter ‘Moet ik naar de dokter?’

Het idee voor Moet ik naar de dokter? ontstond in 2012 bij de huisartsenpost in Apeldoorn. Daar liep de telefoondruk zo hoog op dat patiënten lang moesten wachten en de werkdruk voor de triagisten onhoudbaar werd. Om dit probleem aan te pakken, ontwikkelden ze een hulpmiddel waarmee patiënten zelf een triage konden uitvoeren.

Omdat het probleem zich niet alleen in Apeldoorn voordeed, werd besloten om de tool landelijk beschikbaar te maken. Inmiddels is Moet ik naar de dokter? uitgegroeid tot een succesvolle app die al meer dan een half miljoen keer is gedownload. Meer dan de helft van de Nederlandse huisartsendiensten maakt gebruik van de digitale zelftriage en het hulpmiddel wordt zelfs in Vlaanderen (België) gebruikt.

Digitale zelftriage is de toekomst van eerstelijnszorg

Moet ik naar de dokter? ziet digitale zelftriage als de toekomst van de eerstelijnszorg. Door de tool gebruikersvriendelijk en laagdrempelig te maken, willen ze de digitale intake van het zorgproces verbeteren. Op de lange termijn willen ze het integreren met diverse systemen in de zorg, zodat de juiste zorg op de juiste plek terechtkomt.

Moet ik naar de dokter? heeft de afgelopen jaren geleerd dat gebruikersvriendelijkheid en slimme data cruciaal zijn voor het succes van een app. Daarom blijven ze investeren in deze 2 speerpunten, in samenwerking met experts en gebruikers.

Benieuwd naar de toekomst van de zorg? Bekijk dan deze video en lees daarna verder >>

Download de app of maak gebruik van de website

Hoe het werkt? Heel simpel: download de app of maak gebruik van de website www.moetiknaardedokter.nl.

Bronnen:

NOS, Moetiknaardedokter.nl, Branddoctors, Smits M, Giesen.

Meer over: