Ga naar de inhoud

Misleidende voedselproducten op de korrel genomen door NVWA

Productinformatie

In een recent onderzoek waarschuwt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) voor de misleidende aard van bepaalde voedselproducten. 7 producten, waaronder de havermoutrepen van het merk Trek en twee producten van Innopastry uit Den Bosch, zijn in het bijzonder onder de loep genomen.

Ongefundeerde gezondheidsclaims

Ondanks de gezondheidsclaims op de verpakking, kon de NVWA geen bewijs vinden dat de havermoutrepen van Trek werkelijk goed zijn voor de gezondheid. Dit geldt ook voor de verpakkingen van de 2 producten van Innopastry. Deze suggereren dat een hogere spiermassa patiënten helpt om zware chemokuren beter te doorstaan, een bewering die niet wetenschappelijk is onderbouwd.

In totaal stelde de NVWA vast dat 18 producten consumenten op een misleidende manier benaderen. Voorbeelden hiervan zijn de pindakaasrepen van Calvé, waarvan de claim over rijkheid aan onverzadigde goede vetten niet is bevestigd. Ook de claim van Kellogg’s Special K-repen, die naar eigen zeggen rijk aan vezels zijn, werd in twijfel getrokken vanwege het lage vezelgehalte.

De NVWA waarschuwde ook dat de kopers van LiGA-pindarepen onrealistische voordelen kunnen verwachten, die het product niet kan waarmaken.

Onderzoeksresultaten en oplegging van sancties

Uit een totaal van 54 onderzochte voedselproducten, bleken er 25 niet in orde te zijn volgens de NVWA. Voor 3 producten zijn boetes opgelegd, maar de NVWA vermeldde niet welke producten of fabrikanten dit betreft. 20 andere producten ontvingen een officiële waarschuwing.

De NVWA merkte ook op dat 2 van de producten eigendom zijn van een buitenlandse merkhouder. Omdat de NVWA hier niet bevoegd is, konden er geen maatregelen worden getroffen.

Volgens de Europese wetgeving zijn medische claims op voedselproducten verboden. Daarnaast moeten verpakkingen aantonen dat claims over gezondheidseffecten correct zijn. Deze strenge regels zijn bedoeld om consumenten te beschermen tegen misleidende marketing praktijken.

Bron: DvhN. Foto: Skynesher by Canva

Meer over: