Ga naar de inhoud

Misleidende timers op webshops worden verboden

Aftelklokken op websites verboden

Het moet afgelopen zijn met de misleidende timers (aftelklokjes) die webshops gebruiken. Webshops zijn daarvoor door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op de vingers getikt. Als aanbiedingen niet tijdelijk zijn moeten ze daarmee stoppen. Webshops die er toch mee doorgaan krijgen van de toezichthouder een boete.

Bij controles op webwinkels stuitte de toezichthouder op honderden aftelklokken. Dat is een klokje dat afloopt en vlakbij een aanbieding op de website staat. Bijvoorbeeld: ‘U hebt nog 2 uur om van deze aanbieding te profiteren’. Als de tijd om is, zou de aanbieding niet meer geldig zijn. Dat is bij veel webshops niet het geval. Aanbiedingen lopen gewoon door. 

Verleiden, niet misleiden

De consument wordt zo onder druk gezet om snel te beslissen over een aankoop. Als de aanbieding niet tijdelijk is en toch doorloopt, dan is dit misleiding van consumenten en verboden, aldus de ACM.

‘Online worden consumenten op allerlei manieren gestimuleerd om aankopen te doen. We kunnen sinds kort geautomatiseerd nagaan of webshops zich aan de regels houden’ zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM. ‘ Zo kunnen we snel ontdekken of webshops misleidende technieken gebruiken en kunnen we ingrijpen. Het is belangrijk dat consumenten met vertrouwen online hun aankopen kunnen doen. Webshops mogen consumenten verleiden, maar niet misleiden.’

Timers niet verboden, maar moeten wel kloppen

Het ACM onderzoek betrof webwinkels die zich richten op Nederlandse consumenten. In het onderzoek zijn honderden aftelklokken gevonden. Het gebruik van timers is niet verboden, maar dan moet de timer wel kloppen. Als een aanbieding beperkt beschikbaar is, moeten ze  verdwijnen als de timer afloopt. In 41 gevallen heeft de ACM geconstateerd dat het aanbod na afloop van de timer nog gewoon voor dezelfde prijs beschikbaar was, of dat er een nieuwe timer startte met hetzelfde of zelfs een beter aanbod. ‘Dat mag niet’, aldus de ACM.

Leidraad online misleiding

De ACM heeft de Leidraad bescherming online consument gemaakt. Die leidraad moet ondernemers helpen bij de toepassing van de regels die consumenten beschermen tegen online misleiding. Eén van de onderdelen daarvan is het vermijden van zogenaamde ‘dark patterns’. Dat zijn technische en gedrags-beïnvloedende technieken, waardoor consumenten verleid worden om een aankoop te doen die niet in het voordeel van de consument is. ‘Dat kunnen afteltimers zijn, maar ook de vormgeving van websites. Ook vooraf ingevulde opties zijn niet altijd in het belang van de consument, aldus de ACM.

ACM tegen misleidende countdowntimers

Bron: ACM.nl

Meer over: