Ga naar de inhoud

Prosecco wint aan populariteit: minder champagne verkocht in 2023

Champagne

De champagneconsumptie in Frankrijk keldert. Dit jaar zijn 6 miljoen minder flessen verkocht. Dit komt naar voren uit een onderzoek van marktonderzoeksbureaus NielsenIQ en Circana. Deze cijfers baren de champagnesector grote zorgen. Hoe zit dat?

Verhoogde prijzen van champagne

In de eerste 11 maanden van dit jaar daalde de verkoop van champagneflessen aan Franse consumenten met 20%. De verkoop van Italiaanse prosecco steeg daarentegen met meer dan 9%. Deze daling wordt toegeschreven aan factoren zoals de hoge prijzen van champagne, inflatie en economische bezuinigingen onder consumenten.

Champagnemakers hebben bovendien te kampen gehad met tegenvallende druivenoogsten. Dit heeft geleid tot een verminderd aanbod en voorraden, wat op zijn beurt de prijzen weer heeft opgedreven.

Rivaliserende bubbels

Hoewel de wijnboeren uit de Champagnestreek deze cijfers proberen te relativeren door aan te halen dat de verkoop slechts 5-6% onder het niveau van 2022 ligt, was er ook vóór de coronapandemie al sprake van een krimpende markt.

Volgens het Franse ministerie van Landbouw winnen buitenlandse bubbels zoals prosecco uit Italië en cava uit Spanje aan populariteit in Frankrijk. Prosecco, dat veelal wordt gebruikt in cocktails zoals de Spritz, biedt een betaalbaar alternatief voor champagne. Dat is een eigenschap die vooral gewaardeerd wordt tijdens de feestdagen.

De Franse televisie wijdde zelfs een hele reportage aan de ‘champagnecrisis’, waarbij tips werden gegeven over het aankopen van mousserende wijn zonder failliet te gaan. Hierin werd gesuggereerd om eens een prosecco te proberen. Waarmee luidt jij het nieuwe jaar in?

Bron: BNdestem. Foto: RDNE Stock Project, Pexels by Canva

Meer over: