Ga naar de inhoud

Mijlpaal: Startpagina.nl bestaat een kwart eeuw

Startpagina.nl bestaat 25 jaar
In samenwerking met:

HAARLEM – Tromgeroffel, feesthoedjes opgezet en toeters in de aanslag. 15 september 2023 viert Startpagina.nl haar 25e verjaardag. Wat ooit begon als een soort ‘afstandsbediening’ voor het internet, heeft zich ontpopt tot een digitale hotspot waar het bruist van activiteit. Een gesprek met de oprichter: Durk Jan de Bruin.

In 2023 vinden maar liefst 115.000 unieke bezoekers dagelijks hun weg op het web dankzij Startpagina.nl. Laten we samen met de visionaire bedenker en oprichter, Durk Jan de Bruin, een reis terug in de tijd maken naar 1998, toen dit avontuur begon. 

“Eigenlijk ben ik er best trots op dat Startpagina.nl na al die jaren nog steeds bestaat”, zegt De Bruin met een grote glimlach. “Veel initiatieven uit die tijd, zoals MSN of Hyves, hebben het niet gered.” 

‘Orde scheppen in de chaos’ volgens Durk Jan de Bruin

De Bruin werkte bij Fokker als werktuigbouwkundige, toen hij door een reorganisatie noodgedwongen een andere richting moest kiezen. “In Leiden ging ik IT/Informatica studeren, daar kwam ik eigenlijk voor het eerst in aanraking met het internet. Dat internet was in die begindagen nog een onontgonnen gebied. Ik voelde me net een soort Amerikaanse kolonist”, vertelt hij. “Het idee voor Startpagina.nl werd geboren als een hulpmiddel voor mijn vader. Je moet je het internet als het ware voorstellen als een bibliotheek waar een aardbeving heeft plaatsgevonden. Alle boeken liggen kriskras door elkaar. Probeer in die chaos maar eens orde te scheppen”, licht De Bruin zijn toenmalige idee toe. 

5 miljoen bezoekers per dag in hoogtijdagen

Hij rangschikte de linkjes van de belangrijkste websites overzichtelijk op 1 pagina. Zo kon zijn vader gemakkelijk vinden wat hij zocht. Hij vond het super handig en ook de secretaresse op De Bruin zijn werk maakte er dankbaar gebruik van. De Bruin was ervan overtuigd dat meer mensen hier behoefte aan hadden. “Ik ging naar computerwinkels en bibliotheken en stelde daar, als niemand keek, op elke computer die ik daar ook maar zag mijn website in als opstartpagina.” 

Deze inspanningen wierpen hun vruchten af. Al gauw had hij wel 100 bezoekers per dag. Een lachertje als je bedenkt dat Startpagina.nl later in de hoogtijdagen wel 5 miljoen bezoekers per dag trok. “Als ik in de Arena zat, keek ik om me heen en bedacht vol ongeloof: 100 keer dit volle stadion aan mensen bezoeken dagelijks mijn website!”   

‘Bijna het einde van Startpagina.nl’

Het dataverkeer groeide explosief door deze ongekende populariteit. Dit bracht veel hogere kosten met zich mee, die De Bruin zich niet kon veroorloven. “Het dataverkeer werd onbetaalbaar en dit betekende bijna het einde van Startpagina.nl”, vervolgt hij. “Daarop besloot ik simpelweg in gesprek te gaan met XS4ALL. Ik ging bij ze langs en legde mijn probleem uit. Er werd gezegd: ‘maak je niet druk, we helpen je, máár dan moet je ons wel 5 appeltaarten per maand komen brengen’. En zo reed ik maandenlang met 5 appeltaarten in de auto heen en weer naar hun kantoor.”

Dochterpagina’s versterkten groei

“De kracht en de groei van Startpagina.nl werden mede versterkt door onze dochterpagina’s. Lucas van der Molen startte als eerste met een ‘vakantie’ dochterpagina.” Er volgden nog vele dochterpagina’s met uiteenlopende onderwerpen. “De vrijwilligers die deze pagina’s beheerden waren als het ware onze ambassadeurs”, aldus De Bruin. Het werden er steeds meer, van tientallen, naar honderden tot duizenden. 

“Wat ook enorm heeft bijgedragen aan de groei, hoe wrang misschien ook, was de vuurwerkramp in Enschede. Op Startpagina.nl zochten mensen elkaar massaal bij onze discussiegroepen op en tekenden er het condoleanceregister. De kracht was toen, en ook vandaag de dag nog steeds, dat Startpagina.nl houvast biedt aan de gebruikers.”

Durk Jan de Bruin met jeugdvrienden aan de wieg

“Zonder mijn jeugdvrienden Jan-Willem Tjaden en Jeroen Paternostre was er overigens geen Startpagina.nl geweest”, stelt De Bruin. Deze mannen stonden met hem aan de wieg van de populaire website. Als 3 musketiers bouwden zij het platform verder uit. In 2000 verkocht de internetondernemer hun kindje aan VNU voor een geschat bedrag van 30 miljoen gulden (13,6 miljoen euro). Vervolgens kwam het in handen van Sanoma, daarna in die van DPG, om uiteindelijk te worden overgenomen door de huidige eigenaar Kompas Publishing. 

Uiterst relevante informatie bieden

Kompas Publishing bereikt per maand ruim 16 miljoen unieke bezoekers in Nederland. Als eigenaar van ondere andere de merken Startpagina.nl, Goeivraag.nl, Schoolbank.nl, Datumprikker.nl, Jurkjes.nl, Fietsnetwerk.nl, Zeker.com, Fluitendleren.nl, Tweedehandsnet, KekMamma en ONS tv wil het bedrijf de bezoekers op hun wenken bedienen. Dit wordt gedaan door uiterst relevante informatie te bieden aan de doelgroep. 

Tweedehands.net in een nieuw jasje

Tweedehands-net-nieuw-design-3

Het vernieuwde platform Tweedehands.net is klaar om gebruikers nog beter van dienst te zijn met een fris nieuw uiterlijk en verbeterde functionaliteiten. Tweedehands.net heeft sinds het begin het doel om gratis de koop en verkoop van tweedehands spullen eenvoudiger en toegankelijker te maken. Dat gaat nu nóg beter. In een nieuw jasje, maar met de vertrouwde voordelen. Dit zijn de belangrijkste verbeteringen:

  • Een fris en energiek uiterlijk door nieuwe huisstijl;
  • De navigatie is eenvoudiger en logischer;
  • De laadtijden van de website zijn een stuk sneller;
  • De website is een stuk veiliger.

Ook in de toekomst blijft het bedrijf haar portfolio uitbreiden. Voor nu alvast een heel grote mijlpaal: een kwart eeuw Startpagina.nl en dat wordt gevierd. Startpagina.nl deelt de komende tijd leuke interviews, winacties en ontelbaar leuke weetjes over Startpagina.nl door de jaren heen.


Noot voor de redactie:

Deze informatie (inclusief beeldmateriaal) is rechtenvrij te gebruiken onder vermelding van de bron: Kompas Publishing. Wil je meer informatie over Startpagina.nl of Kompas Publishing en haar merken? Je bent van harte welkom op ons kantoor in Haarlem. Wil je komen filmen, samen met ons een podcast maken of zelf een interview afnemen? Neem dan contact op met Yoran Feenema op 06-20479091 of stuur een e-mail naar yoran.feenema@kompaspublishing.nl.

In samenwerking met:

Meer over: