Ga naar de inhoud

Met dieselbus naar je klus kan straks niet meer

Dieselbus

Zelfstandige timmerlieden, stukadoors, glaszetters en andere ondernemers lopen het risico dat ze straks niet meer met hun dieselbus bij hun klanten kunnen komen. Het leeuwendeel van nieuw aangeschafte bedrijfswagens is nog altijd fossiel, terwijl dieselbusjes in 2025 niet meer welkom zijn in tientallen Nederlandse gemeenten.

Zeker 30 gemeenten voeren per 1 januari 2025 een zero-emissiezone in. In zulke gebieden mogen alleen voertuigen komen die geen CO2 en andere schadelijke stoffen uitstoten. Winkels bevoorraden met een benzine of dieselbus kan dan niet meer. Die zones komen in onder meer Amsterdam, Rotterdam, Assen en Dordrecht. 

Niet meer welkom op de bouwplaats

Bouwbedrijven krijgen daarnaast te maken met het convenant Schoon en Emissieloos Bouwen. Als een gemeente of opdrachtgever dit convenant tekent, betekent het dat je vanaf 2028 met je dieselbus niet meer op de bouwplaats mag komen. Van alle bedrijfsauto’s die in Nederland rondrijden, wordt circa 30 procent gebruikt voor werkzaamheden die met bouwwerkzaamheden te maken hebben.

Investeren in elektrische bedrijfswagen niet langer uitstellen 

Slechts 1,4 procent van de bijna 1 miljoen bestelbussen die nu rondrijden, is elektrisch. Erik Slaaf, duurzaamheidsmanager bij de leasemaatschappij ING Lease zegt in de Telegraaf dat ondernemers nog maar weinig tijd hebben om zo rendabel mogelijk duurzame bestelbussen aan te schaffen. “Stel die investering niet uit tot het laatste moment. Je loopt dan het risico dat je in één keer veel dure bedrijfswagens tegelijk moet aanschaffen.” Alle bedrijfsvoertuigen stap voor stap verduurzamen is volgens levert Slaaf voordeliger vanwege de subsidies die opgestreken kunnen worden.

Lange wachtrij

Voor nieuwe laadpalen voor elektrische voertuigen is een nieuwe of zwaardere aansluiting op het elektriciteitsnet nodig. Netbeheerders waarschuwen nu al dat het net op steeds meer locaties vol raakt. Daardoor moet je straks langer wachten op een nieuwe aansluiting. Slaaf raadt daarom aan vaart te maken met het aanvragen van een aansluiting. “Hoe langer je de overstap uitstelt, hoe langer de wachtrij.”

Bronnen: BNR, De Telegraaf

Meer over: