Jaarlijks begaan duizenden Nederlandse automobilisten meer dan 10 verkeersovertredingen, blijkt uit recent onderzoek van BNR Nieuwsradio. Een klein percentage van hen, ongeveer 300, ontvangt zelfs meer dan 1 boete per week. Dit roept de vraag op: is dit niet volledig onbegrijpelijk en om wat voor verkeersboetes gaat het?
Oproep voor speciale aanpak van herhaalde overtreders
De Vereniging Verkeersslachtoffers pleit al sinds 2015 voor een speciale aanpak van herhaalde overtreders. Volgens de organisatie, die spreekt namens nabestaanden en slachtoffers van verkeersongevallen, beperkt het ontbreken van een passende bestraffing door de overheid voor herhaalde overtredingen het afschrikeffect van boetes.
Recentelijk is er een verhoging van de verkeersboetes geweest. PowNews deed navraag hierover bij het Binnenhof.
De tekst gaat onder de video verder >>
Schokkende gevallen van herhaalde overtreders en verkeersboetes
Niet zelden blijkt tijdens rechtszaken na fatale ongelukken dat de betrokken bestuurder al een aanzienlijk aantal boetes had. Zo had een man die in 2022 in Rotterdam 2 jonge vrouwen doodreed, in 4 jaar tijd maar liefst 52 boetes verzameld.
Oproep tot strengere handhaving
De Mobiliteitsalliantie heeft recent opgeroepen tot veel strengere handhaving als reactie op het toenemende aantal verkeersslachtoffers. Volgens de organisatie moeten buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) ook boetes kunnen uitdelen en moeten er meer camera’s worden ingezet om appende bestuurders te betrappen in de auto.
Invoering van intelligente snelheidsaanpassing-systemen (ISA’s)
Ook worden zogenaamde intelligente snelheidsaanpassing-systemen (ISA’s) gezien als een oplossing, waardoor voertuigen niet harder kunnen rijden dan is toegestaan. Deze systemen moeten worden ingebouwd en worden gebruikt in gemeenten waar dat nodig is.
De tekst gaat onder de video verder >>
Politieke gevoeligheid rond rijverbod bij herhaalde overtredingen
In verschillende landen wordt een rijverbod opgelegd als een bepaalde drempel wordt overschreden. In Duitsland mag je bijvoorbeeld een tijd niet rijden als je binnen 1 jaar meer dan 8 snelheidsboetes krijgt. Toch ligt dit politiek gevoelig; om dit ook in Nederland te kunnen invoeren, moet de wet worden gewijzigd.
De Vereniging Verkeersslachtoffers pleit voor een zogenaamde ‘boetevermenigvuldigingsfactor’, waarbij elke volgende boete hoger is. Dit zou het voor notoire overtreders onaanvaardbaar moeten maken om nog te hard te rijden, omdat het kort gezegd onbetaalbaar is.