Automobilisten bereid jullie maar vast voor. Stond er vorig jaar al een record aantal files op de snelwegen, dat worden er komend jaar alleen maar meer. Oorzaken: meer auto’s op de weg en veel geplande wegwerkzaamheden.
De filedruk op de Nederlandse wegen is in 2023 met 17 procent toegenomen en er kwamen maar liefst bijna 180.000 auto’s bij op onze wegen. Zet ze achter elkaar en je hebt een file van Utrecht tot in de Dordogne, berekende brancheorganisatie Bovag.
Inhaalslag auto-industrie
Bovag zegt dat toename van het aantal auto’s alles heeft te maken met de inhaalslag van uitgestelde leveringen uit 2022. Het chiptekort leidde tijdens de coronacrisis in de auto-industrie tot achterstanden.
Piekdrukte en filegroei
Een afname is volgens de ANWB niet in zicht. Die voorspelt dat het groeiende aantal auto’s leidt tot piekdrukte en filegroei komend jaar.
Dit wordt versterkt door de vele wegwerkzaamheden die gepland staan en door stilgelegde wegprojecten vanwege de stikstofproblematiek.
Nederland slibt dicht
Nederland is al Europees kampioen met het aantal auto’s per vierkante kilometer. Langzaam slibt het land dicht. 10 jaar geleden telde Nederland 8,2 miljoen personenauto’s. Nog voor 2030 rijden er 10 miljoen rond.
De tekst gaat onder de video verder >>
Voorzieningen en winkels verdwijnen
Vooral buiten de Randstad neemt het aantal en het belang van auto’s toe, zegt Chiel van Lent van de ANWB in het AD. Als medische voorzieningen en winkels verdwijnen en het openbaar vervoer minder wordt, dan is de auto voor veel mensen het enige alternatief.
Topdrukte door wegwerkzaamheden
Het land kan de extra auto’s nog wel aan, maar niet in combinatie met uitgestelde wegwerkzaamheden, aldus de ANWB. Arnoud Broekhuis van de ANWB Verkeerscentrale voorziet topdrukte op de Nederlandse wegen. Wie weet dat de 9,4 miljoen personenauto’s de straten en rijbanen ook nog moeten delen met zo’n 1,25 miljoen bestelauto’s, bussen en vrachtwagens, moet niet vreemd opkijken dat het aantal files en de lengte ervan nog groter worden.
Video wegwerkzaamheden: van planning tot uitvoering
De tekst gaat onder de video verder >>
Auto als verlengstuk van ons huis
Voorlopig stijgt de populariteit van de eigen auto alleen nog maar, stelt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. Vol goede moed sluiten we aan in de files. De auto geeft ons vrijheid, gemak en onafhankelijkheid. Vooral als je buiten de grote steden woont. ‘Als je mensen uit de auto wil krijgen moet je een combinatie van azijn en honing bereiden. Dat betekent: auto’s weren uit gebieden, de auto duurder maken, rekeningrijden en zorgen dat de alternatieven verbeteren.’
Tertoolen begrijpt de argumenten van de automobilist tegen het openbaar vervoer. Eerst naar het station, de overvolle trein in die is vertraagd of helemaal niet rijdt. Dan overstappen, reizen van en naar het station met een fiets of een bus. We staan liever een kwartier of halfuur in de file. In je eigen cocon, met je eigen muziek en de privacy om te kunnen bellen. De auto is zo het verlengstuk van ons huis geworden.
In deze steden stond je het langst vast het afgelopen jaar. Bekijk de video >>
Bron: AD
Beeldmateriaal: MCCAIC by Canva