
We stonden in 2024 langer in de file op de Nederlandse wegen, met een aanzienlijke toename buiten de spits. De filezwaarte, oftewel de combinatie van lengte en duur van de files, is in 2024 met 8 procent gestegen ten opzichte van 2023. Deze gegevens komen van de ANWB die verkeersdata van TomTom gebruikte.
De stijging laat zien dat er overdag veel vaker files waren vergeleken met het voorgaande jaar. Hoe zit dat?
Drukke dagen
Opvallend is dat de drukte vooral op woensdag en donderdag merkbaar was. Op woensdag steeg de filedruk met maar liefst 40 procent en op donderdag met 25 procent. Dit zijn aanzienlijke toenames die ongetwijfeld grote invloed hebben gehad op de reistijd en het geduld van automobilisten.
Afgelopen jaar meer files op Nederlandse wegen, ook voor 2025 veel oponthoud verwacht, oorzaak: bevolkingsgroei en de toename van het aantal voertuigen op de weg
— The Edgy Veggie (@TheEdgyVeggie1) December 27, 2024https://t.co/yACiUSURC3
Oorzaken van de verkeersdrukte
De aanzienlijke stijging van de filezwaarte in 2024 wordt toegeschreven aan meerdere factoren. Volgens de ANWB spelen de bevolkingsgroei en de toename van het aantal voertuigen op de weg een belangrijke rol in de toenemende verkeersdrukte. Vermeldenswaard is dat het huidige Nederlandse wagenpark inmiddels bestaat uit ruim 9,6 miljoen personenauto’s. Deze toename draagt bij aan de drukte op de wegen, vooral tijdens de middelste dagen van de week.
Lees ook: Waar moet je tol betalen in Nederland in 2025?
Regionale verschillen en ontwikkelingen
Volgens analyses van de ANWB breidt het fileprobleem zich uit naar meer regio’s in Nederland. Hoewel bijna alle provincies een toename in filezwaarte zagen, bleef het noorden van het land een uitzondering met geen significante stijging. Zuid-Holland zag de files met ruim 3 procent toenemen, terwijl Noord-Brabant een lichte daling ervoer. De meeste knelpunten, zoals de A27 van Lexmond naar Werkendam, blijven onveranderd bovenaan de lijst staan. Ook nieuwe infrastructuurontwikkelingen, zoals de opening van de N434, hebben lokaal aanzienlijke verbeteringen gebracht.
Lees ook: Fileflirten: 6 tips voor flirten in de auto.
Lees hieronder de voorspelling die werd afgegeven aan het begin van 2024 >>
Meer files in 2024: meer auto’s, meer wegwerkzaamheden

9 januari 2024 – Automobilisten bereid jullie maar vast voor. Stond er vorig jaar al een record aantal files op de snelwegen, dat worden er komend jaar alleen maar meer. Oorzaken: meer auto’s op de weg en veel geplande wegwerkzaamheden.
De filedruk op de Nederlandse wegen is in 2023 met 17 procent toegenomen en er kwamen maar liefst bijna 180.000 auto’s bij op onze wegen. Zet ze achter elkaar en je hebt een file van Utrecht tot in de Dordogne, berekende brancheorganisatie Bovag.
Inhaalslag auto-industrie
Bovag zegt dat toename van het aantal auto’s alles heeft te maken met de inhaalslag van uitgestelde leveringen uit 2022. Het chiptekort leidde tijdens de coronacrisis in de auto-industrie tot achterstanden.
Piekdrukte en filegroei
Een afname is volgens de ANWB niet in zicht. Die voorspelt dat het groeiende aantal auto’s leidt tot piekdrukte en filegroei komend jaar.
Dit wordt versterkt door de vele wegwerkzaamheden die gepland staan en door stilgelegde wegprojecten vanwege de stikstofproblematiek.
Nederland slibt dicht
Nederland is al Europees kampioen met het aantal auto’s per vierkante kilometer. Langzaam slibt het land dicht. 10 jaar geleden telde Nederland 8,2 miljoen personenauto’s. Nog voor 2030 rijden er 10 miljoen rond.
De tekst gaat onder de video verder >>
Voorzieningen en winkels verdwijnen
Vooral buiten de Randstad neemt het aantal en het belang van auto’s toe, zegt Chiel van Lent van de ANWB in het AD. Als medische voorzieningen en winkels verdwijnen en het openbaar vervoer minder wordt, dan is de auto voor veel mensen het enige alternatief.
Topdrukte door wegwerkzaamheden
Het land kan de extra auto’s nog wel aan, maar niet in combinatie met uitgestelde wegwerkzaamheden, aldus de ANWB. Arnoud Broekhuis van de ANWB Verkeerscentrale voorziet topdrukte op de Nederlandse wegen. Wie weet dat de 9,4 miljoen personenauto’s de straten en rijbanen ook nog moeten delen met zo’n 1,25 miljoen bestelauto’s, bussen en vrachtwagens, moet niet vreemd opkijken dat het aantal files en de lengte ervan nog groter worden.
Video wegwerkzaamheden: van planning tot uitvoering
De tekst gaat onder de video verder >>
Auto als verlengstuk van ons huis
Voorlopig stijgt de populariteit van de eigen auto alleen nog maar, stelt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. Vol goede moed sluiten we aan in de files. De auto geeft ons vrijheid, gemak en onafhankelijkheid. Vooral als je buiten de grote steden woont. ‘Als je mensen uit de auto wil krijgen moet je een combinatie van azijn en honing bereiden. Dat betekent: auto’s weren uit gebieden, de auto duurder maken, rekeningrijden en zorgen dat de alternatieven verbeteren.’
Tertoolen begrijpt de argumenten van de automobilist tegen het openbaar vervoer. Eerst naar het station, de overvolle trein in die is vertraagd of helemaal niet rijdt. Dan overstappen, reizen van en naar het station met een fiets of een bus. We staan liever een kwartier of halfuur in de file. In je eigen cocon, met je eigen muziek en de privacy om te kunnen bellen. De auto is zo het verlengstuk van ons huis geworden.
In deze steden stond je het langst vast het afgelopen jaar. Bekijk de video >>
Bron: AD
Beeldmateriaal: MCCAIC by Canva