Ga naar de inhoud

McDonald’s op de vingers getikt om misleidende frietjesreclame

McDonald's misleidt

Fastfoodketen McDonald’s mag niet langer claimen dat hun Franse friet enkel aardappelen en zout bevat. Dit stelt de Reclame Code Commissie. Lees in dit artikel wat er aan de hand is.

De klacht van Foodwatch

Foodwatch diende een klacht in bij de Reclame Code Commissie naar aanleiding van een paginagrote advertentie in de Volkskrant. De fastfoodketen beweerde op 12 maart dat hun Franse frietjes gemaakt zijn van de lekkerste aardappelen, voornamelijk van Nederlandse bodem. Er zou niets aan deze aardappelen toegevoegd zijn, behalve een snufje zout. Dit blijkt echter niet te kloppen.

Het is niet de eerste keer dat McDonalds misleidende reclame maakt. Zie ook de uitzending van Kassa hierover. De tekst gaat onder de video verder >>

Ontdekte ingrediënten

Wie naar de ingrediëntenlijst op de website van McDonald’s kijkt, ziet dat de frietjes dinatriumdifosfaat (stabilisator), dextrose en verschillende plantaardige oliën bevatten. Volgens Foodwatch is er niets mis met af en toe een frietje eten, maar worden consumenten misleid doordat er ingrediënten worden weggelaten. De frietjes worden in de reclame natuurlijker voorgesteld dan ze daadwerkelijk zijn. Dat is in strijd met de eis dat voedselinformatie niet misleidend mag zijn.

Oordeel van de Reclame Code Commissie

De Reclame Code Commissie oordeelde dat de reclame van McDonald’s in strijd is met de Nederlandse Reclame Code. Ze adviseerden de keten dringend om niet meer op deze manier te adverteren. Volgens Foodwatch is dit advies niet voldoende. Omdat de Reclame Code Commissie geen boetes of straffen kan opleggen, eist Foodwatch een openbare rectificatie van McDonald’s. McDonald’s is gevraagd om een reactie, maar was vooralsnog niet bereikbaar voor commentaar.

Bron: NOS. Foto: Africa Images voor Canva

Meer over: