Ga naar de inhoud

Maximumsnelheid van 100 km/h levert het milieu weinig op

Maximumsnelheid

Het verhaal over de CO2 uitstoot en daarmee de maximumsnelheid van 100 km/h waarmee we met onze auto op de snelweg mogen rondtuffen, lijkt een gebed zonder einde. Uit een rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving, de Wageningen Universiteit en het RIVM blijkt dat alle mooie milieumaatregelen geen snars uithalen. Rijden we voor niks al 4 jaar 100 km/h?

De CO2-plannen die het hele land op zijn kop hebben gezet en voor veel maatschappelijke onrust zorgen hebben helemaal géén meetbaar effect gehad op de gezondheid van onze cruciale natuurgebieden, zo blijkt uit het rapport. 

Effect maximumsnelheid is 0,0

In maart 2020 gingen we overdag over op de maximumsnelheid van 100 km/h. Het zou de stikstofuitstoot verlagen. In datzelfde jaar trokken verschillende media al de conclusie dat het effect van de maatregel 0,0 zou zijn.
Begin 2022, kwam ook het inmiddels demissionaire kabinet tot de slotsom dat het allemaal wat tegenvalt. Het scheelt echter wel stikstof ten opzichte van een maximumsnelheid van 120 km/h of zelfs 130 km/h. Maar we bleven keurig 100 rijden.

Tekst leest verder onder video >> 

Beleid raakt kant nog wal

Niet voor de lol, maar om de extreem gevoelige natuurgebieden te beschermen en bouwprojecten mogelijk te maken. Naast het verlagen van de maximumsnelheid probeerde het kabinet destijds de stikstofdoelen te halen door bouwprojecten te schrappen en massaal boeren uit te kopen .

Wat zegt het pas uitgekomen rapport: ‘het beleid van demissionair stikstofminister Christianne van der Wal (VVD) raakt kant nog wal’, concludeert Dylan Smit op de website Autobahn.eu.

De tekst gaat onder het artikel verder >>

Maximumsnelheid nog verder naar beneden?

Smit: ‘Het stikstofbeleid is aantoonbaar onzinnig. Goed nieuws, zou je denken. Dan kunnen we er mee ophouden.’ Mis: dat is niet wat het rapport aangeeft. In plaats van alles op zijn beloop laten, moet nog harder worden ingegrepen. De uitstoot moet nog veel minder worden om de doelen te halen. Dus: nog minder bouwen, nog meer boeren uitkopen en nog langzamer gaan rijden.

CO2-effect lastig te beoordelen

Het lastige is volgens Autoweek dat de maximumsnelheid-maatregel is samengevoegd met die van de sanering van varkenshouderijen. En het gezamenlijke effect van deze 2 maatregelen is beperkt. ‘Voor de onderzoekers is het zelfs erg lastig te beoordelen wat alle CO2-maatregelen bij elkaar opgeteld teweegbrengen. Eigenlijk vaart de overheid dus grotendeels blind een koers’, concludeert Autoweek.

Wat betekent dit nu bij elkaar opgeteld voor jou als autorijder? Gewoon met maximaal 100 km/h door blijven rijden. 

Bronnen: Autobahn en Autoweek
Foto: MilanExpo by Canva

Meer over: