
Supermarktketen Lidl heeft een terugroepactie aangekondigd voor rundersaucijzen vanwege de aanwezigheid van de schadelijke STEC-bacterie, een type E.coli. Deze bacterie kan ernstige gezondheidsrisico’s veroorzaken, vooral bij kwetsbare groepen zoals jonge kinderen, ouderen, zwangere vrouwen en mensen met een verminderde weerstand.
Lidl waarschuwt consumenten
Om welk product gaat het?
De terugroepactie betreft specifiek de rundersaucijzen met de volgende kenmerken:
- Houdbaarheidsdatum: 18-01-2025
- Streepjescode: 4056489682035
De tekst gaat onder het X-bericht verder >>
Lidl roept runder saucijzen terug om STEC-bacterie https://t.co/SZtSed4GXN
— westmaasenwaalnieuws (@westmaasenwaal1) January 16, 2025
Gezondheidsrisico’s van STEC
STEC (Shiga Toxine Producerende Escherichia Coli) kan leiden tot ernstige maag- en darmklachten, zoals diarree, buikkrampen en in sommige gevallen nierproblemen. Voor kwetsbare groepen kan een besmetting gevaarlijk zijn en zelfs levensbedreigend.
Wat moet je doen?
Klanten wordt dringend geadviseerd het product niet te consumeren. Je kunt de rundersaucijzen terugbrengen naar een Lidl-filiaal, waar je het volledige aankoopbedrag vergoed krijgt. Een kassabon is hiervoor niet nodig.
Voor vragen of meer informatie kunnen klanten terecht op de website van Lidl Nederland. Blijf alert op voedselveiligheidswaarschuwingen en zorg voor de veiligheid van jezelf en je gezin door producten met een terugroepactie direct terug te brengen.
Waarom komen terugroepacties vaker voor?
Het aantal terugroepacties neemt toe door strengere voedselveiligheidscontroles en verbeterde testmethoden. Moderne technologie maakt het mogelijk om schadelijke bacteriën sneller en nauwkeuriger te detecteren. Daarnaast stellen consumenten steeds hogere eisen aan voedselveiligheid en verwachten zij transparantie van bedrijven.
Ook de grootschalige productie en wereldwijde distributie van voedingsmiddelen vergroten de kans op fouten in de productieketen. Als er ergens in het proces iets misgaat, kan dit grote gevolgen hebben voor de voedselveiligheid. Hierdoor nemen bedrijven sneller hun verantwoordelijkheid om consumenten te beschermen en reputatieschade te voorkomen.
Bronnen:
Hart van Nederland I Foto: Canva