Misdaadverslaggever Peter R. de Vries, advocaat Derk Wiersum en Reduan B.; alle 3 zijn ze vermoord vanwege hun band met kroongetuige Nabil B, in het Marengo-proces. Politieke partijen maken zich grote zorgen over de misdaadbestrijding in Nederland en het beveiligen van bedreigde personen in Nederland en dringen bij het Openbaar Ministerie aan op maatregelen.
“Er is een Nederland van vóór deze 3 vermoorde mensen en een Nederland van na deze moorden”, zo klinkt het verontrust in Den Haag. Door gebrek aan personeel, materieel en kennis worden onnodige risico’s genomen bij het beschermen van personen. Dit blijkt uit onderzoek van Nieuwsuur. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) stelt in een vernietigend rapport dat grote fouten zijn gemaakt door de diensten die betrokken waren bij de bewaking van de 3 slachtoffers.
Gescheiden werelden
Door gescheiden werelden binnen het Openbaar Ministerie (OM) en de politie zijn belangrijke signalen gemist in de aanloop naar de moorden op de broer van kroongetuige Nabil B., B.’s advocaat Derk Wiersum en zijn vertrouwenspersoon Peter R. de Vries, stelt de OVV vast. 29 maart 2018 is Reduan, broer van kroongetuige Nabil B. doodgeschoten in zijn bedrijf in Amsterdam. 18 september 2019 is Derk Wiersum, advocaat van de kroongetuige, doodgeschoten bij zijn woning in Amsterdam. Peter R. de Vries, vertrouwenspersoon van de kroongetuige en enkele familieleden, is 6 juli 2021 neergeschoten. Dit gebeurde toen hij na een uitzending van RTL Boulevard naar zijn auto liep. De misdaadjournalist overleed een week later aan zijn verwondingen.
Tekst gaat onder de afbeelding verder.
Nauwelijks voldoende capaciteit
De beveiliging van rechters, advocaten politici en journalisten dreigt ondertussen onhoudbaar te worden. Na de moord op Pim Fortuyn in 2022 werden minder dan 10 personen continu beveiligd. Inmiddels ligt dat aantal tussen de 80 en 130 personen. Volgens Edwin Bakker, hoogleraar veiligheid aan de Universiteit van Leiden, komt het geweld waar we in Nederland mee te maken hebben nergens anders voor. Er wordt volgens Bakker door andere landen met ongeloof naar Nederland gekeken. De capaciteit om de mensen te beveiligen is nauwelijks voldoende. De politie luidt daarom de noodklok en heeft een brandbrief geschreven naar minister Yesilgöz van Justitie en Veiligheid.
Geen deals meer met kroongetuigen
Een deel van de Tweede Kamer wil dat het OM voorlopig geen deals meer sluit met kroongetuigen. D66, PvdA, SP, GroenLinks en Denk vinden dat er eerst orde op zaken gesteld moet worden. Nieuwe deals met kroongetuigen kunnen op dit moment niet, laat staan dat sprake is van uitbreiding van de kroongetuigenregeling zeggen de partijen.
Minister Yesilgöz heeft de Kamer verzekerd dat zij hard werkt aan het verbeteren van het hele stelsel van bewaken en beveiligen. Daarvoor is extra geld uitgetrokken voor extra politiemensen en apparatuur. Ze gaat ook met de betrokken organisaties om tafel om nieuwe werkafspraken te maken.
Wat houdt de kroongetuigenregeling in?
De kroongetuigenregeling is een wettelijke regeling in het Nederlandse strafrecht die het mogelijk maakt voor verdachten om als getuige op te treden tegen medeverdachten. In ruil voor de belastende informatie en getuigenis kan de kroongetuige strafvermindering of bescherming krijgen. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat de kroongetuige een lagere straf krijgt opgelegd dan normaal gesproken het geval zou zijn. Of dat de kroongetuige extra bescherming krijgt omdat hij of zij als gevolg van de getuigenis gevaar loopt.
De kroongetuigenregeling is bedoeld om het OM te helpen bij de opsporing en vervolging van ernstige misdrijven, zoals moord, georganiseerde criminaliteit en terrorisme. Door samen te werken met een kroongetuige kunnen bewijzen worden vergaard en kunnen daders van zware misdrijven worden veroordeeld.