Den Bosch was vrijdagavond getuige van een historisch moment toen Koning Willem-Alexander het gloednieuwe Theater aan de Parade officieel opende. De ceremonie was gevuld met pracht en praal, met als hoogtepunt de onthulling van de Koperen Kees, een tablet die dient als essentieel merkteken voor theatertechnici.
Dit moment markeert niet alleen het begin van een nieuw hoofdstuk voor de culturele scene in Den Bosch, maar ook een triomf na een langdurig en moeizaam bouwproces.
Uitdagingen en overwinningen
Het Theater aan de Parade, met zijn oorsprong in 1976, sloot in 2020 na ruim 40 jaar zijn deuren om plaats te maken voor een hedendaagse culturele hub. Dit proces was echter geen wandeling in het park. Bouwplannen botsten met bezwaren van buurtbewoners, wat resulteerde in een juridisch geschil dat zelfs de Raad van State bereikte.
Financiële hindernissen werden ook overwonnen, maar niet zonder inspanningen; de oorspronkelijke bouwkosten stegen van ruim 50 miljoen naar bijna 80 miljoen euro. Desondanks getuigt de opening van het nieuwe theater van de vastberadenheid van Den Bosch om een bloeiende culturele toekomst te omarmen.
Hoogtepunten van de opening
De koninklijke betrokkenheid bij de opening was slechts het begin van een avond vol hoogtepunten. “Welkom Thuis” opende de avond op indrukwekkende wijze, waarmee het nieuwe theater zijn eerste adembenemende momenten beleefde. De optredens van gerenommeerde artiesten als FLEMMING en Karin Bloemen voegden een extra dimensie toe aan de viering. FLEMMING, een lokale artiest met diepe wortels in Den Bosch, maakte de avond nog specialer door het nummer “Dit is mijn stad” ten gehore te brengen, speciaal geschreven voor ‘s-Hertogenbosch.
Het nieuwe Theater aan de Parade wil een verbindende rol in de stad spelen en is een laagdrempelige plek waar iedereen kennis kan maken met cultuur en kunst. Door het onthullen van een tablet van de Koperen Kees opent de Koning het theater in Den Bosch. https://t.co/CZ7C5urFxJ pic.twitter.com/Z2Kc5MALoU
— Koninklijk Huis (@koninklijkhuis) March 2, 2024
De Koninklijke hand
Waarom opende Koning Willem-Alexander persoonlijk het Theater aan de Parade? Zijn aanwezigheid en betrokkenheid benadrukken het belang van kunst en cultuur voor de Nederlandse samenleving. Als beschermheer van diverse culturele instellingen in het land, symboliseert de koning de nationale steun voor de bloeiende culturele sector. Door het nieuwe theater te openen, onderstreept hij de waarde van kunst in de samenleving en benadrukt hij het belang van investeren in culturele voorzieningen.
Historie van Theater aan de Parade
Het Theater aan de Parade heeft zijn wortels in een periode van oorlog en wederopbouw. Het oorspronkelijke theater werd gebouwd in 1934, maar tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het gebouw beschadigd tijdens de bevrijding van ‘s-Hertogenbosch. Deze moeilijke tijden markeerden het begin van een verhaal van veerkracht en heropbouw.
Hernieuwing van de culturele betekenis
Na de oorlog, in 1976, vond de herbouw van het theater plaats als vervanger van het beschadigde gebouw uit 1934. Deze renovatie was niet alleen een fysieke reconstructie van de structuur, maar ook een hernieuwing van de culturele betekenis van deze locatie. Het theater werd opnieuw een podium voor kunst en vermaak, een ontmoetingsplaats waar mensen samenkomen om te genieten van live optredens en culturele uitvoeringen.
Unieke sfeer en gepersonaliseerde programmering
Na een debat van 17 jaar in de stad, een sloop- en verbouwperiode van 3 jaar, en uitgebreide testfasen, is het Theater aan de Parade eindelijk heropend. Het nieuwe ontwerp van het theater is het resultaat van het werk van het gerenommeerde architectenbureau NOAHH. Het gebouw herbergt 2 multifunctionele zalen, de casinozaal en de pleinzaal, elk met een eigen unieke sfeer en gepersonaliseerde programmering. Bovendien zijn alle ruimtes met elkaar verbonden door ruime foyers die zijn ontworpen met veel daglicht en bieden ze prachtig zicht op de Parade. Ondanks deze innovatieve en doordachte aanpak zijn de meningen onder bewoners verdeeld over deze langverwachte heropening.
Begin van een nieuw hoofdstuk
Deze recente opening van het nieuwe theater, met de onthulling van de Koperen Kees door koning Willem-Alexander, markeert niet alleen het begin van een nieuw hoofdstuk maar ook een voortzetting van de culturele erfenis die generaties lang is opgebouwd. Den Bosch staat klaar om het gordijn op te lichten voor een nieuw tijdperk van culturele pracht en praal, met het Theater aan de Parade als stralend middelpunt van deze artistieke renaissance.
Bron: Vorsten en Theater aan de Parade. Fotograaf: Jasper Loeffen via Gemeente´s-Hertogenbosch