De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in Nederland gaat strenger boetes opleggen aan KLM. De grootste luchtvaartmaatschappij van het land, blijft de milieuvriendelijkere opties voor energie op de grond voor haar vliegtuigen namelijk negeren.
Op de grond hebben vliegtuigen energie nodig voor verschillende redenen zoals airconditioning en stroom. Traditioneel wordt deze energie gegenereerd door de zogenaamde auxiliary power unit (APU), een motor die vervuilende stoffen zoals fijne deeltjes, sulfur en stikstof uitstoot.
Schiphol biedt minder vervuilende alternatieven
Schiphol heeft minder schadelijke alternatieven voor de APU om vliegtuigen van stroom te voorzien op de grond. Deze omvatten vaste stroomaansluitingen en luchtconditioning-installaties. De ILT heeft de luchtvaartmaatschappij aangespoord om deze alternatieve energiebronnen te gebruiken wanneer ze beschikbaar zijn. Als KLM deze aanbeveling negeert en ervoor kiest om de APU te gebruiken, wordt ze elke keer beboet..
Waarschuwing aan Schiphol en bagage-afhandelaar
Bij de beoordeling van het gebruik van APU’s op Schiphol is gebleken dat er vaak onduidelijkheid heerst over de toestemming voor het gebruik ervan. De luchthaven is daarom door de ILT op de vingers getikt over de mistige communicatie hieromtrent. Daarnaast heeft een bagage-afhandelaar ook een waarschuwing gekregen. Ze hadden onterecht hun toestemming gegeven voor het gebruik van de vervuilende APU. De specifieke bagage-afhandelaar werd echter niet door de inspectie vernoemd.
KLM’s reactie op de situatie
KLM bevestigt dat het zich bewust is van de belangrijke behoefte om het gebruik van APU’s te verminderen. Ze heeft erop gewezen dat ze momenteel aan het werken zijn om hun instructies voor personeel wat betreft het gebruik van APU’s te verbeteren. Deze uitspraak en belofte weerspiegelen de groeiende urgentie en noodzaak voor luchtvaartmaatschappijen om verantwoordelijk te worden en groenere, minder vervuilende opties te kiezen.
Deze maatregelen komen in een tijd waarin de luchtvaartindustrie onder aanzienlijke druk staat om de ecologische voetafdruk te verminderen. Het is duidelijk dat zowel regeringsinstanties zoals ILT als luchthavens een sleutelrol spelen bij het vaststellen en handhaven van milieunormen voor luchtvaartmaatschappijen zoals KLM.
Bron: NU