Het nieuwe ‘hoofdlijnenakkoord’ van de aankomende rechtse coalitie vermeldt dat het rijden met een snelheid van 130 km/u op de snelwegen mogelijk wordt. Deze aankondiging zorgde voor enthousiaste reacties van veel weggebruikers die al lange tijd naar deze verhoging uitkeken.
Veel automobilisten zien het rijden met een hogere snelheid als een manier om reistijden te verkorten en de ritten aangenamer te maken. Maar gaat het er ook echt van komen?
Uitdagingen voor het ministerie
Hoewel de nieuwe snelheidslimiet door velen met gejuich werd ontvangen, komt nu de uitdaging om deze verandering in de praktijk te brengen. Het is aan het PVV-duo dat het ministerie van Infrastructuur gaat leiden om dit te realiseren. Zij moeten een plan ontwikkelen dat rekening houdt met de verkeersveiligheid, milieueffecten en de bestaande infrastructuur. Deze puzzelstukjes moeten nauwkeurig in elkaar passen om de verhoging van de maximumsnelheid succesvol door te voeren zonder negatieve consequenties.
Beperkingen door Natura 2000-gebieden
Tijdens de campagne verklaarde Geert Wilders dat de maximumsnelheid weer naar 130 zou gaan ‘waar het kan’. En juist dat is het probleem. Het is namelijk niet toegestaan om 130 te rijden als er binnen een straal van 25 kilometer van een snelweg een Natura 2000-gebied ligt. Daardoor blijft er in heel Nederland slechts een klein stuk van de Houtribdijk over waar hard gereden kan worden.
De tekst gaat onder de foto verder >>
Toch geen 130 km/u in Nederland: “Het kan nergens” https://t.co/AjQps6snpb pic.twitter.com/UQwBqNMFPJ
— Autoblog (@autoblog) May 28, 2024
Stikstofuitspraak en milieueffecten
Hier valt eigenlijk weinig aan te veranderen, aangezien de rechter in 2019 heeft bepaald dat de stikstofuitstoot beperkt moet blijven. Door 100 km/u te rijden komt er wat stikstofruimte vrij. “Maar die ruimte is al toegewezen aan projecten. Dus moet je nu nieuwe ruimte creëren”, aldus hoogleraar Milieu en Duurzaamheid en stikstofexpert Jan Willem Erisman van de Universiteit Leiden tegen De Telegraaf.
Nieuwe ruimte kan worden gecreëerd door boeren uit te kopen, maar dat zal niet op grote schaal gebeuren nu de BBB de landbouwminister levert. Zelfs als het plan om 1200 piekbelasters uit te kopen doorgaat, is dat nog niet voldoende. Daarnaast: wil de coalitie de vrijgekomen stikstofruimte dan niet liever gebruiken om PAS-melders te helpen, meer huizen te bouwen of wegen aan te leggen in plaats van 130 rijden?
De tekst gaat onder het X-bericht verder >>
Toch raar, het kon altijd prima, en tussen 19.00 en 6.00 kan het nog steeds bijna overal.
— Quinty (@quintytamara) June 24, 2024
Maar één weg in Nederland waar 130 km/u mogelijk is: ’Plan kabinet heel erg ingewikkeld’ https://t.co/7BJUkUSKR4 via @telegraaf
Nadelen van 130 km/u rijden
Bovendien kleven er veel nadelen aan het rijden van 130: het is onveiliger, de CO2-uitstoot neemt toe en er is meer geluidsoverlast. Dit alles vereist ook weer extra investeringen, bijvoorbeeld in geluidswallen.
Hoewel de belofte van een verhoogde snelheidslimiet velen enthousiast heeft gemaakt, is de praktische uitvoering ervan complex en vol uitdagingen. Van milieubeperkingen tot infrastructuuraanpassingen, de weg naar een hogere maximumsnelheid is bezaaid met obstakels die zorgvuldig overwogen moeten worden.
Bron: De Telegraaf