De Nederlandse musea doen goed zaken en dat is te danken aan een natte zomer. Uit cijfers van de Museumvereniging blijkt dat aangesloten musea in de maand juli 885.956 museumkaarthouders op bezoek kregen.
Dat is bijna 83 procent meer dan in de maand juni met 484.372 bezoeken van kaarthouders.
‘Slecht weer is goed’
De julimaand van dit jaar scoort ook 30 procent hoger dan vorig jaar. Toen kwamen er 681.251 museumkaarthouders langs de kassa. “Slecht weer is goed voor musea en bioscopen“, zegt een woordvoerster van de Museumvereniging.
Met de kinderen naar het museum
Wanneer het weer buiten slecht is vanwege regenachtige dagen, zijn mensen eerder geneigd om binnenactiviteiten te zoeken. Musea bieden een geweldige gelegenheid om overdekt culturele en educatieve ervaringen op te doen. Toename van museumbezoek wordt tijdens druilerige dagen in grote mate beïnvloed door ouders die naarstig op zoek gaan naar binnenactiviteiten voor hun kinderen.
Buitenlandse toeristen
Nederland trekt daarnaast in de zomermaanden veel toeristen van over de hele wereld vanwege zijn rijke geschiedenis, kunst en cultuur. In een natte zomer besluiten zij eerder om musea te bezoeken, omdat buitenactiviteiten minder aantrekkelijk zijn. De Nederlandse musea zijn gelukkig goed voorbereid op regenachtige dagen. Ze spelen er met hun marketing handig op in.
Bron: Dagblad van het Noorden