Ga naar de inhoud

Julianakanaal weer open en geschikt voor grote binnenvaartschepen

Update:
Julianakanaal Bron: Canva ©. Julianakanaal 

Het Julianakanaal gaat tussen 11 en 15 april weer open voor de beroepsvaart. Het kanaal, een cruciale schakel in de Nederlandse binnenvaart, is verbreed en verdiept. Het omvangrijke miljoenenproject, dat meerdere jaren in beslag nam, is uitgevoerd om de waterweg geschikt te maken voor grotere schepen en om de doorstroming van het goederenvervoer te optimaliseren. 

Belang van het Julianakanaal

Het Julianakanaal, geopend in 1935, strekt zich uit over een lengte van 36 kilometer van Maastricht tot Maasbracht. Het vormt een essentieel onderdeel van de Maasroute. Deze vaarweg verbindt de havens van België, Duitsland en Nederland en faciliteert jaarlijks het transport van miljoenen tonnen goederen. Dankzij het kanaal kunnen binnenvaartschepen de grillige en soms ondiepe delen van de Maas vermijden. Dit komt de betrouwbaarheid en efficiëntie van het goederenvervoer ten goede . 

Redenen voor de verbreding en verdieping

In de afgelopen decennia is het goederenvervoer over water aanzienlijk toegenomen. Deze groei gaat gepaard met de inzet van grotere binnenvaartschepen. Daartoe behoort de zogenoemde tweebaksduwvaart met een lengte van 190 meter, een breedte van 11,4 meter en een diepgang tot 3,5 meter. Het Julianakanaal is oorspronkelijk niet ontworpen voor dergelijke afmetingen. Het leidt tot knelpunten in de doorstroming en beperkte mogelijkheden voor scheepsontmoetingen en inhaalmanoeuvres. Om de veiligheid en efficiëntie van de vaarweg te waarborgen, was een verbreding en verdieping noodzakelijk.

Lees verder onder de video >> 

Uitdagingen tijdens de uitvoering

Het project kent diverse technische uitdagingen. Eerdere pogingen om het kanaal te verruimen zijn bemoeilijkt door het bezwijken van bouwkuipen als gevolg van de bodemgesteldheid. Het leidde tot lekkages en vertragingen. Om verdere complicaties te voorkomen, besloot men delen van het kanaal droog te leggen voor de werkzaamheden. Deze aanpak vergt zorgvuldige planning en uitvoering om de impact op de scheepvaart en omliggende gebieden te minimaliseren.

Duur van het project

De voorbereidingen voor de verbreding en verdieping van het Julianakanaal begonnen al in de vroege jaren 2000. Door technische complicaties en noodzakelijke herzieningen van de uitvoeringsmethoden, strekken de werkzaamheden zich uit over een periode van meer dan 2 decennia. Deze langdurige uitvoering benadrukt de complexiteit van het project en de noodzaak om zorgvuldig te werk te gaan. 

De tekst gaat onder der video verder >>

Kosten project Julianakanaal lopen uit de hand

De kosten van het project stijgen gedurende de looptijd aanzienlijk. Het budget, geraamd op enkele honderden miljoenen euro’s, loopt op door onvoorziene technische uitdagingen en stijgende materiaalkosten. In 2024 is 179 miljoen euro extra om het laatste deel van het kanaal te verruimen. Een robuustere afdichtingstechniek en de noodzaak om materialen over grotere afstanden aan te voeren veroorzaken deze stijging. 

Economische impact stremming

Tijdens de stremming van het Julianakanaal moeten schepen alternatieve routes nemen, zoals de Maas of het Albertkanaal. Dit leidt tot extra kosten voor de sector, geschat op ruim 4,5 miljoen euro. Naast de langere vaarroutes worden schippers geconfronteerd met hogere scheepvaartrechten en langere wachttijden bij sluizen, wat de kosten verder opdrijft. Deze bijkomende kosten belasten de scheepvaartsector met enkele honderdduizenden euro’s per maand bovenop de omvaarkosten.  

Geschikt voor nieuwste generatie binnenvaartschepen

Met de voltooiing van de verbreding en verdieping is het Julianakanaal geschikt voor de nieuwste generatie binnenvaartschepen. Dit verbetert niet alleen de doorstroming van het goederenvervoer, maar versterkt ook de positie van Nederland als logistiek knooppunt in Europa. Bovendien draagt het bij aan een duurzamere vervoerssector door een aantrekkelijk alternatief te bieden voor wegtransport, wat kan leiden tot vermindering van verkeerscongestie en CO₂-uitstoot.

Bronnen: 

Rijkswaterstaat, Waterforum

Meer over: