
2 jaar geleden onthulde de Volkskrant dat Tom Egbers betrokken was bij grensoverschrijdend gedrag op de redactie van NOS Sport. De vrouw van de presentator, actrice Janke Dekker, komt nu met een eigen theatervoorstelling. Of de voorstelling ook gaat over de moeilijke periode waarin ze beiden werden ‘gecancelled’ lees je in dit artikel.
2 jaar na schorsing door grensoverschrijdend gedrag
Journalist Tom Egbers kwam zelf in het nieuws 2 jaar terug, omdat hij een relatie zou hebben met een stagiaire, die later ook een collega werd. Nadat deze relatie beëindigd was, zou de vrouw door Egbers ernstig gepest zijn. Dit had verstrekkende gevolgen: Egbers werd uiteindelijk geschorst en probeerde via een kort geding zijn baan terug te krijgen. Zonder succes. Wel mocht hij documentaires blijven maken voor de NOS.
De situatie had ook impact op zijn vrouw, Janke Dekker. Zij was de voorzitter van Stichting Mores, een stichting die zich juist richt op grensoverschrijdend gedrag in de culturele en creatieve sector. Haar positie werd daardoor onhoudbaar.
Dekker trad terug omdat ze vond dat haar rol niet meer paste bij de situatie rondom haar man. De gebeurtenissen raakten hun relatie diep, vooral omdat Egbers haar al eerder had opgebiecht dat hij een affaire had gehad met de toenmalige stagiaire.
Zwarte bladzijde verwerkt in een theatervoorstelling
Janke heeft deze periode verwerkt in haar theatervoorstelling, een ontdekkingsreis over vallen en opstaan, met muziek van Barbra Streisand. In de voorstelling gebruikt ze haar dagboekaantekeningen als leidraad, waardoor het een zeer persoonlijk verhaal is. De kern van haar show draait om het terugvinden van vertrouwen en liefde in haar leven.
Bekijk hier de trailer en lees daarna verder >>
Slachtoffers van Cancelcultuur?
Ze benoemt in een interview dat ze zichzelf en Tom als slachtoffers ziet van de cancelcultuur. Dit standpunt is niet onomstreden. Critici wijzen erop dat de Volkskrant destijds meldde dat er 28 klachten waren over Egbers en dat de machtsverhouding met de stagiaire een grote rol speelde.
Bovendien zou de positie van Dekker als voorzitter van Mores ervoor zorgen dat mensen zich niet veilig voelden om daar meldingen te maken over haar man.
Voorstelling Janke Dekker is therapiesessie en slachtofferschap
De meningen over de voorstelling van Janke Dekker, ‘Ik volg gewoon mijn hart’, en de visie op de gebeurtenissen met betrekking tot de journalist en presentator lopen sterk uiteen. Voor sommigen is het theaterstuk meer een commerciële therapiesessie, waarin vermoedelijk vooral het eigen slachtofferschap centraal staat.
Bekijk hier wat Janke Dekker zelf over haar voorstelling zegt in een fragment van Shownieuws >>
Bronnen:
Talpa