
Vochtproblemen en schimmel zorgen bij steeds meer huurders voor overlast. Juridisch dienstverlener DAS ziet een toename in meldingen over lekkages, optrekkend vocht en schimmelvorming, vooral in woonkamers en kelders. Heb je last van gebreken in je huurhuis, meld dit op tijd.
Verhuurder is verantwoordelijk voor herstel
Veel huurders voelen zich in de steek gelaten wanneer zij met dit soort gebreken te maken krijgen. Verhuurders schuiven de oorzaak regelmatig af op factoren zoals slecht weer, onvoldoende ventilatie of een hoge grondwaterstand.
Toch geldt: een huurwoning moet veilig, gezond en bewoonbaar zijn. Ernstige gebreken zoals schimmel en vocht behoren daar niet in thuis en dient de verhuurder op te lossen.
Wat kun je als huurder doen bij woninggebreken?
Als huurder heb je de plicht om schade zoveel mogelijk te beperken. Dit betekent onder andere: goed ventileren en gebreken direct melden bij de verhuurder. Doe dit altijd schriftelijk en bewaar een kopie van je melding.
Schakel de huurcommissie in
Kom je er samen niet uit, dan kun je – als je in een sociale huur- of middenhuurwoning woont – terecht bij de Huurcommissie. Die kan een tijdelijke huurverlaging opleggen totdat het probleem is opgelost.
In ernstige gevallen kan die verlaging oplopen tot wel 70% van de huurprijs. Let op: de Huurcommissie kan geen herstel afdwingen, wel druk uitoefenen via huurprijsmaatregelen.
De tekst gaat onder de berichten verder >>
Waren politieke partijen EN woningcorporaties maar net zo gretig om actie te ondernemen als t om schimmelhuizen gaat. #Huurbevriezing #Schande #astmapatientwoonthier #Zaanstad #Parteon @SPnl @MonaKeijzer @D66 @PvdA @cdavandaag pic.twitter.com/QHCKMWMoRZ
— saskia (@sasvde) May 21, 2025
— SP (@SPnl) May 13, 2025
SP-succes ons voorstel voor een landelijk actieplan tegen schimmelwoningen is aangenomen!
1 op de 3 huurders heeft nu last van vocht, tocht of schimmel in huis. Hoog tijd voor actie!
Kom in actie voor goede volkshuisvesting, zonder vocht, tocht en schimmel… pic.twitter.com/5EnOCLDeNZ
Wat als de verhuurder niets doet?
Blijft actie van de verhuurder uit? Dan kun je – ongeacht of je in de sociale of vrije sector huurt – naar de kantonrechter stappen. Die kan de verhuurder verplichten tot herstel, huurverlaging opleggen en in sommige gevallen ook een schadevergoeding toekennen, bijvoorbeeld bij gezondheidsschade of kapotte eigendommen.
Beide partijen dragen verantwoordelijkheid
Rechters en de Huurcommissie kijken in hun beoordeling naar de ernst van het gebrek én naar de inzet van huurder en verhuurder om het probleem op te lossen.
Als huurder ben je verplicht om herstelwerkzaamheden toe te staan. Verhuurders moeten op hun beurt aantonen dat ze het probleem serieus nemen en actie ondernemen. Denken zij dat het probleem door de huurder is veroorzaakt, dan moeten ze dat goed onderbouwen – bijvoorbeeld met bewijs dat je voldoende ventileert.
Snel handelen voorkomt grotere problemen
Schimmel is een serieus gebrek waarvoor verhuurders in veel gevallen verantwoordelijk zijn. Wie als huurder op tijd aan de bel trekt, schriftelijke bewijzen verzamelt en zo nodig een officiële instantie inschakelt, staat juridisch sterker.
Verhuurders doen er verstandig aan klachten serieus te nemen en snel tot herstel over te gaan – niet alleen voor het woongenot van de huurder, ook om juridische procedures en financiële consequenties te vermijden.
Lees ook: Alles wat je moet weten over schimmel en vocht in huis.
Bronnen:
DAS, Huurcommissie
Lees meer >>
Niet eens met huurverhoging? Dit kun je doen

27 mei 2024 – Elk jaar in juli is het moment waarop de huurprijzen van woningen worden aangepast. Als huurder heb je mogelijk al een brief ontvangen van je verhuurder met de aankondiging van een huurverhoging. Ben je het hier niet mee eens of kun je het niet betalen? Geen paniek. Er zijn namelijk verschillende opties als je het niet eens bent met de voorgestelde huurverhoging. Wat je precies kan doen, lees je hier.
door Ilse Bloemendal
De regels rondom huurverhoging in 2024
Er zijn verschillende regels verbonden aan het verhogen van de huur. Tot 2029 mogen verhuurders de huur van vrije sectorwoningen verhogen met maximaal de inflatie plus 1 procent. Ook is het toegestaan om de huur te verhogen met de cao-loonontwikkeling plus 1 procent per jaar. In 2024 is de maximale jaarlijkse huurverhoging vastgesteld op 5,5 procent.
Voor sociale huurwoningen mag de verhuurder de huur verhogen met maximaal 5,8 procent als de kale huur 300 euro of meer per maand bedraagt. Voor huurprijzen onder de 300 euro per maand mag de huur maximaal met 25 euro worden verhoogd.
Bezwaar maken tegen de huurverhoging
Jaarlijkse huurverhogingen kunnen voor veel huurders vervelend zijn. Als je bezwaar wilt maken tegen de voorgestelde verhoging, is het belangrijk om eerst goed je huurcontract te bekijken en te controleren of de voorgestelde verhoging aan alle regels voldoet. Alleen als de verhuurder zich niet aan de regels houdt, kun je bezwaar maken bij de huurcommissie.
Wat kun je doen tegen huurverhoging?
Volgens de huurcommissie heeft bezwaar maken zin in bepaalde situaties. Bijvoorbeeld als de verhuurder de huurverhoging minder dan 2 maanden van tevoren aankondigt, als de huur hoger is dan de maximale huurprijs van de woonruimte, of als de verhuurder binnen 1 jaar voor de 2e keer de huur verhoogt. Als je ontdekt dat je verhuurder zich niet aan de regels houdt, kun je stappen ondernemen.
Stappen bij bezwaar
De eerste stap is om een e-mail of brief te sturen naar je verhuurder waarin je uitlegt waarom je het niet eens bent met de voorgestelde verhoging. Als de verhuurder je uitleg ontvangt, zijn er 2 mogelijke uitkomsten. Het kan zijn dat de verhuurder akkoord gaat met je bezwaar en de huurverhoging intrekt. Als de verhuurder het niet eens is met je bezwaar, moet hij de huurcommissie vragen om de verhoging te beoordelen.
Gratis hulp beschikbaar
Het is begrijpelijk dat niet iedere huurder bekend is met de juridische aspecten rondom huurverhogingen. Daarom heeft iedereen recht op gratis hulp. Huurders kunnen altijd vrijblijvend advies inwinnen bij de huurcommissie, of ze kunnen vragen stellen bij het Juridisch Loket.