Hulpsystemen in auto’s kunnen steeds meer. We krijgen steeds meer systemen die je helpen. Ze waarschuwen ons voor gevaar, houden een oogje in het zeil en grijpen actief in als je een steek laat vallen. Wordt deze technologie zo geavanceerd dat we straks zelf in auto’s niets meer hoeven te doen? Lees alles over rijhulpsystemen!
Hulpsystemen in auto’s
Er zijn tientallen verschillende rijhulpsystemen. Zo kan een moderne auto om zich heen kijken, helpen inparkeren en ingrijpen als het een ongeval ziet aankomen. Dit komt door de combinatie van camera’s, radartechniek en slimme sensoren. Deze informatie wordt verwerkt door een krachtige computer die de auto aanstuurt. Dit systeem wordt ook wel Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) genoemd. Dankzij ADAS zit jij veiliger en comfortabeler in de auto.
Onduidelijk voor de consument wat een auto kan en doet
Er komen bijna maandelijks nieuwe rijhulpsystemen op de markt. Sommige lijken zo op elkaar, dat de verschillen nauwelijks te onderscheiden zijn. Toch zijn ze echt anders. Om het nog verwarrender te maken, geven autofabrikanten dit systeem ook nog eens een zelfbedachte naam. Het is daarom erg lastig om te achterhalen over welke systemen je auto precies beschikt. Uit onderzoek van ANWB blijkt dat autokopers te weinig uitleg krijgen over de rijhulpsystemen in hun auto en hierdoor onvoldoende op de hoogte zijn van de werking ervan.
Uitleg van 8 verschillende hulpsystemen
1. Speed Assist Systeem: dit systeem helpt je om niet te hard te rijden, leest verkeersborden zodat je altijd de juiste snelheid rijdt, zorgt voor een veilige afstand tot je voorligger en waarschuwt je voor een scherpe bocht of zachte berm
2. Autonoom noodremsysteem (Autonomous Emergency Braking): dit systeem waarschuwt voor een risico op een aanrijding of kan dankzij camera’s of een radar naderend gevaar detecteren en ingrijpen. Zo voorkom je dat je een fietser over het hoofd ziet of dat er een kop-staart-botsing-ontstaat.
3. Rijstrookondersteuning (Lane Support Systems): dit systeem helpt je om in je eigen rijstrook te blijven en helpt je wanneer je van rijstrook wil wisselen. Denk aan kleine stuurcorrecties en een waarschuwing voor voertuigen in de dode hoek.
4. Assisted Driving: dit systeem maakt het autorijden veel makkelijker. Dankzij de adaptieve cruise controle rijd je altijd op dezelfde snelheid en houdt je een veilige afstand tot je voorganger en door de Lane Centering rijdt je altijd in het midden van de rijbaan.
5. Vermoeidheidsherkenning: op basis van verschillende variabelen detecteert de auto vermoeidheid. Wanneer dit het geval is, gaat er een waarschuwing af. Dan weet je dat het tijd is om even pauze te nemen.
6. Afleidingsherkenning: dit systeem kan zien wanneer je afgeleid bent. Ook dan gaat er een knopje branden. Koppie erbij!
7. Sensoren en omgevingscamera: deze systemen geven aan wanneer je te dicht op een obstakel rijdt. Een omgevingscamera gaat nog een stapje verder, deze helpen je met parkeren.
8. Assisted Parking: dit systeem parkeert de auto voor jou in. Het enige wat jij hoeft te doen, is te remmen en aangeven dat je wil parkeren. Ideaal.
Rijhulpsystemen steeds geavanceerder
Zoals je ziet gaat de technologie steeds een stapje verder. Wordt deze technologie zo geavanceerd dat we zelf in auto’s niets meer hoeven te doen? Momenteel is dit nog niet mogelijk, maar verschillende bedrijven zijn druk bezig met hun eerste zelfrijdende auto. Een boek lezen terwijl je auto je naar de gewenste bestemming brengt, blijft voorlopig nog toekomstmuziek.
Kritiek op rijhulpsystemen
Hoewel zo’n rijhulpsysteem ook als muziek in de oren klinkt, gaat het lang niet altijd goed. Wanneer de sensoren niet goed zijn ingesteld, kan het zomaar zijn dat je auto onnodig remt en er een ongeluk wordt veroorzaakt. Ook was er recent een mediabericht dat een auto met een bewusteloze bestuurder gewoon door bleef rijden. Gelukkig kon deze auto gestopt worden door de politie en liep het goed af. Hoe dit heeft kunnen gebeuren, is nog niet duidelijk.