Ga naar de inhoud

Huis grondig opruimen, van de zolder tot de kelder

Huis grondig opruimen tips

Hoe raak je die eeuwige rommel in huis nu echt kwijt? Als je het zat bent om overal overvolle kamers en kasten aan te treffen, wordt het tijd om je huis grondig op te ruimen. Hoe pak je dat het beste aan? Hier zijn wat tips om de klus te klaren!

Je begint natuurlijk met de meest voor de hand liggende plekken: die plekken waar je dagelijks de rommel aantreft en waar je je het meest aan ergert. Maar er zijn efficiënte methoden om dit grondig aan te pakken.

Huis opruimen stappenplan, begin met de rommelkamer(s)

Het ligt voor de hand om de ruimtes waar je veel komt als eerste aan te pakken. Die stapel rommel op de eettafel, de verzameling prulletjes in de woonkamer en het oud papier in de werkkamer: dat is juist de rommel waar je je elke dag aan ergert. Die wil je als eerste weg hebben.

Als je gaat voor een grondige schoonmaak, is het beter om te starten op de plekken waar je spullen opslaat: zoals de zolder, de schuur, of de kelder. Is de schuur eenmaal opgeruimd, dan heb je daar ruimte om het oude papier uit het hele huis weg te leggen, totdat het wordt opgehaald.

Kortom: door de opslagplekken in huis als eerste aan te pakken, creëer je ruimte die je nodig hebt als je de rest van het huis gaat aanpakken.

Werk per categorie, niet per kamer

De Japanse opruimgoeroe Marie Kondo adviseert om niet per kamer op te ruimen, maar per categorie spullen. Kleren zijn de beste categorie om mee te beginnen. Haal alle kleding uit het hele huis bij elkaar en gooi het op een grote hoop. Je haalt niet alleen je kasten leeg, maar je haalt ook alle jassen en sjaals van de kapstok en pakt de schoenen die overal in het huis slingeren op. Daarna zoek je uit wat je wilt houden en wat weg kan. Best een klus, maar op deze manier sla je meteen een flinke slag.

Marie Kondo is behoorlijk streng: als je niet vrolijk wordt van spullen, moet je ze van haar weggooien. En maximaal 30 boeken in huis is genoeg, volgens haar. In haar boek ‘Opgeruimd!’ schrijft ze precies op hoe je het allemaal aanpakt – inclusief tips om bijvoorbeeld je kleding heel efficiënt op te vouwen.

Sorteren: bewaren of weg ermee?

Kom je om in de spullen, dan moet je gaan sorteren. Wat wil je houden en wat kan er weg? Verdeel alles in 2 stapels: wat blijft en wat gaat je huis uit? Als het goed is, is die tweede stapel hoger dan stapel één. Natuurlijk prop je niet alles in de grijze bak, want sommige dingen kun je recyclen of verkopen via een Tweedehandssite.

Tweedehands.net in een nieuw jasje

Tweedehands-net-nieuw-design-3

Het vernieuwde platform Tweedehands.net is klaar om gebruikers nog beter van dienst te zijn met een fris nieuw uiterlijk en verbeterde functionaliteiten. Tweedehands.net heeft sinds het begin het doel om gratis de koop en verkoop van tweedehands spullen eenvoudiger en toegankelijker te maken. Dat gaat nu nóg beter. In een nieuw jasje, maar met de vertrouwde voordelen. Dit zijn de belangrijkste verbeteringen:

  • Een fris en energiek uiterlijk door nieuwe huisstijl;
  • De navigatie is eenvoudiger en logischer;
  • De laadtijden van de website zijn een stuk sneller;
  • De website is een stuk veiliger.

Weggooien is zonde, tips tegen verspillen

Soms is het makkelijker om iets weg te gooien als je weet dat het een tweede leven krijgt. Zet het klaar voor de kringloop, breng kleding naar het Leger des Heils en bedenk bij overtollige meubels of je er misschien een starter blij mee maakt.

Zijn er spullen die een emotionele waarde voor je hebben, maar waar je toch geen ruimte voor vindt? Maak er dan een foto van. Stapels kinderkunstwerken worden zo een leuk foto-album, en die stoffige stapel tekeningen en plakwerkjes kunnen bij het oud papier.

Je huis opruimen was nog nooit zo leuk.

Verdeel de klus in kleine stappen

Heb je het opruimen lang uitgesteld? Word je al moe als je aan het hele huis vol spullen denkt? Verdeel de klus dan in kleine stappen. Niet de hele keuken opruimen en uitsoppen, maar alleen het kruidenrekje sorteren en schoonmaken, of de rommella onder handen nemen. Ben je eenmaal aan de slag, dan is de kans groot dat je doorgaat. Of niet, maar dan heb je toch vast een beginnetje gemaakt. Dan kun je de volgende dag verder gaan met weer zo’n mini-klusje.

Of juist een weekend de beuk erin

Heb je een paar dagen de tijd en wil je die klus zo snel mogelijk geklaard hebben? Kies dan een weekend of een paar dagen aaneengesloten uit en gooi de beuk erin. Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat opruimen, uitzoeken, schoonmaken, herinrichten – en ’s avonds een snelle maaltijd, net alsof het een verhuizing of een verbouwing is.

Zo’n explosie van opruim-energie heeft een groot voordeel: je ziet heel snel verbetering en na een paar dagen ben je weer voor jaren klaar. Bovendien ben je sneller door de fase heen waarin alle spullen uit de kast zijn gehaald en de kamer een grotere rommel is dan voordat je begon met opruimen waardoor de moed je in de schoenen zakt. In zo’n opruimweekend ga je gewoon door!

Tip: maak een lijst met alle taken die je wilt uitvoeren.

10 dingen die we het moeilijkst vinden om weg te gooien

  1. Familiefoto’s en albums
  2. Oude liefdesbrieven en kaarten
  3. Kinderkunstwerken en knutselwerk
  4. Oude boeken en tijdschriften
  5. Kleding met emotionele waarde
  6. Souvenirs en reisherinneringen
  7. Verzamelobjecten en hobby-items
  8. Oude technologie en elektronica
  9. Oude sieraden
  10. Specifieke geschenken

Opbergen met de juiste spullen

De spullen die je wilt bewaren, moet je natuurlijk goed opslaan. Investeer in plastic bakken om alle kerstpullen in te stoppen, in plaats van die schots en scheve kartonnen dozen. De seizoenskleren van je garderobe kun je in grote bakken stoppen, die je onder het bed rolt of op zolder neer kunt zetten. Verandert het seizoen, dan haal je ze zo tevoorschijn. De administratie gaat in ordners, de losse spulletjes in de la kun je makkelijker terugvinden door la-verdelers en oud speelgoed kun je bewaren in stapelbare kratten.

Kortom: als je alles netjes wilt opbergen, is een rondje door grote woonwinkels voor wat handige opbergers geen overbodige luxe.

Hulp nodig bij je huis opruimen?

Is de opruimklus teveel om in je eentje te klaren? Of overzie je het helemaal niet meer? Je kunt vragen of mensen je willen helpen. Vrienden willen vast bijspringen als je het niet ziet zitten. Ook een opruimcoach kan handig zijn. Die helpt je niet alleen bij deze klus, maar geeft ook tips hoe je kunt voorkomen dat de boel je boven het hoofd groeit.

Is de administratie een puinhoop? Er zijn professionele organizers die daarin zijn gespecialiseerd. Ze nemen de schoenendoos met bonnen en rekeningen mee, stoppen alles keurig in mappen en helpen je om daar een goed systeem in te brengen, zodat je er zelf mee verder kunt.

Tip: schakel datumprikker.nl in om met meerdere mensen samen een opruim-date te maken.

Klaar met huis opruimen? Beloning!

Grondig opruimen is een stoffige klus, die best vermoeiend kan zijn. Alle spullen die door je handen gaan, hebben een verhaal, er kleven leuke of minder prettige herinneringen aan. Dus heb je na al dat sorteren en organiseren echt iets leuks verdiend.

Spreek van tevoren met jezelf af wat de beloning is als je klaar bent. Een restaurant-waardige maaltijd uit de brandschone keuken? Nieuw gereedschap voor de opgeruimde schuur? Of verwen je jezelf met een pot thee en een leuk tijdschrift, lekker lui op de bank van je nette, keurig opgeruimde woonkamer.

Is je huis klaar, dan is de tuin aan de beurt! Lees hier hoe je de tuin weer netjes maakt.

Meer over: