Ga naar de inhoud

Verkeersboetes vanaf 1 februari fors omhoog: een fout kan je in de schulden duwen

Verkeersboetes vanaf 1 februari fors omhoog Bron: © Canva 

Vanaf 1 februari 2025 zijn de verkeersboetes weer omhoog gegaan. De meeste boetes stijgen met ongeveer 10 euro. De financiële zorgen bij veel automobilisten neemt toe. Een (kleine) fout kan je in de schulden duwen, want een paar kilometer te hard rijden kost al gauw 100 euro. Waar moet je extra voor oppassen en welke overtredingen kosten je het meest?

Waarom stijgen de verkeersboetes?

Elk jaar worden de verkeersboetes aangepast op basis van inflatie. Dit keer is dat een correctie van 3,2 procent. Daarnaast betaal je altijd 9 euro administratiekosten per boete. Dit bedrag blijft ongewijzigd.

Te hard rijden: wat kost het in 2025?

Even het gaspedaal iets te diep intrappen? Dat kan flink in de papieren lopen. De nieuwe bedragen (exclusief administratiekosten):

  • 4 km/u te hard: €36 (binnen bebouwde kom), €32 (buiten bebouwde kom), €27 (snelweg)
  • 10 km/u te hard: €93 (binnen bebouwde kom), €87 (buiten bebouwde kom), €81 (snelweg)
  • 20 km/u te hard: €248 (binnen bebouwde kom), €237 (buiten bebouwde kom), €223 (snelweg)
  • 30 km/u te hard: €435 (binnen bebouwde kom), €413 (buiten bebouwde kom), €380 (snelweg)

Hoe harder je rijdt, hoe duurder het wordt. Een snelheidsovertreding van 30 km/u binnen de bebouwde kom kost je bijvoorbeeld al €435. Daar kun je een hoop leuke dingen van doen.

Dure overtredingen: dit wil je vermijden

Sommige verkeersovertredingen kosten je een klein fortuin. Een greep uit de opvallendste bedragen:

  • Rijden met je telefoon in de hand: €430
  • Bumperkleven: €380 tot €900, afhankelijk van snelheid en afstand
  • Door rood licht rijden: €310
  • Geen gordel dragen: €190
  • Parkeren op een gehandicaptenplaats zonder vergunning: €380

Lees ook: Appen tijdens het rijden kan leiden tot persoonlijk faillissement.

Verkeersboetes duwen steeds meer mensen in de schulden

Bekijk de uitzending van Nieuws van de Dag hieronder terug over dit onderwerp >>

Verkeersboetes kunnen tot schulden leiden

Boetes die gelijk blijven of dalen

Niet alle bedragen stijgen. Voor dubbel parkeren betaal je bijvoorbeeld nog steeds €120 en een onleesbaar kenteken kost je €180.

Verrassend genoeg zijn er ook boetes die omlaag gaan. Geen voorrang verlenen daalt van €350 naar €310 en onterecht de vluchtstrook gebruiken wordt €310 in plaats van €450.

Kortom: Goed opletten bespaart je veel geld

Wil je niet onnodig geld kwijt zijn aan een boete? Houd je dan aan de verkeersregels, gebruik hulpmiddelen voor files en flitscamera’s en wees alert in het verkeer. Vergeet niet dat in Amsterdam 30 kilometer per uur geldt.

Met de stijgende bedragen is het goedkoper om verstandig te rijden dan om de gok te wagen. Je portemonnee zal je dankbaar zijn.


Eerder schreven wij >>

3 juli 2024, Harro van Uffelen

Hoge boetes, de melkkoe van de overheid, moeten omlaag

Er is steeds meer kritiek op de hoge boetes van de overheid voor kleine vergrijpen terwijl criminelen in vrijheid hun gevangenisstraf afwachten wegens personeelstekort in de gevangenissen. De overheid mag wel wat milder zijn tegen gewone burgers zonder misdaden op hun kerfstok, zo klinkt het.

En wordt het niet eens tijd dat we ‘brave’ burgers belonen in plaats van veel plegers hun gang laten gaan?

4 jaar cel en op vrije voeten

Mensen die tot meerdere jaren cel zijn veroordeeld lopen vrij rond vanwege het personeelstekort in de gevangenissen. Uit cijfers van het ministerie van Justitie en Veiligheid blijkt dat de langst gestrafte die op vrije voeten is een celstraf heeft openstaan van 4 jaar en 5 maanden (peildatum 28 april, 2024).

Er liepen volgens de NOS toen 89 mensen met straffen van meer dan een jaar vrij rond. In maart van dit jaar is nog iemand veroordeeld tot 3 jaar en 10 maanden cel. Ook voor hem was geen plek in de gevangenis.

Genoeg cellen maar geen personeel

Er zijn genoeg cellen, maar er is een groot tekort aan gevangenisbewaarders. Daarom nam het  vorige kabinet een aantal tijdelijke maatregelen om de gevangenissen wat ademruimte te geven.

Zo worden sommige veroordeelden vervroegd naar huis gestuurd met een enkelband. Daarnaast worden zelfmelders tijdelijk niet opgeroepen. Zelfmelders zijn veroordeelden die normaal gesproken een brief krijgen waarin staat wanneer ze zich bij een gevangenis moeten melden om hun straf uit te zitten.

Boetes zijn veel te hoog

Een boete van 420 euro voor je telefoon in de hand achter het stuur of 300 euro boete voor rijden door rood licht: verkeersboetes in Nederland zijn veel te hoog, zegt politiek econoom Merel van Rooy. “Het was ooit de bedoeling dat boetes laag zouden zijn, maar het verhogen is nooit gestopt”, zegt ze.

Financieel belang bij hoge boetes

“We zijn in de situatie beland dat de overheid een financieel belang heeft om zoveel en zo zwaar mogelijke boetes op te leggen”, zegt Van Rooy. “Dat is tricky en daarom moeten de boetes omlaag. Je kunt niet zomaar een straf opleggen die buiten proportie is.”

Lees verder onder bericht >>

Voor boetes de gevangenis in

Het verkeersboetebeleid in Nederland is ontspoord, schrijft Van Rooy in haar boek De Boetefabriek. Het is zo streng geworden, dat er zelfs mensen voor in de gevangenis zijn beland.

Steeds meer mensen konden hun boetes uiteindelijk niet meer betalen, aldus van Rooy. “Als je er geen geld voor had, kwam je er niet onderuit. En als je dan de gevangenis uitkwam, moest je nog steeds betalen.”

De tekst gaat onder het bericht verder >>

Hoe om te gaan met hoge boetes

“Veel mensen hebben onterecht vastgezeten”, aldus Van Rooy. “Dat vastzetten gebeurt nu niet meer, maar nog steeds zijn er gewoon disproportionele straffen op relatief kleine fouten.”

Het nieuwe kabinet moet zich buigen over hoe om te gaan met de hoge boetes. Is een beloningssysteem niet beter dan zinloos straffen?

Bronnen: NOS, EO, Telegraaf

Meer over:

Reacties zijn gesloten.