Ga naar de inhoud

Hoge boetes, de melkkoe van de overheid, moeten omlaag

Hoge verkeersboetes vervangen voor beloning?

Er is steeds meer kritiek op de hoge boetes van de overheid voor kleine vergrijpen terwijl criminelen in vrijheid hun gevangenisstraf afwachten wegens personeelstekort in de gevangenissen. De overheid mag wel wat milder zijn tegen gewone burgers zonder misdaden op hun kerfstok, zo klinkt het.

En wordt het niet eens tijd dat we ‘brave’ burgers belonen in plaats van veel plegers hun gang laten gaan?

4 jaar cel en op vrije voeten

Mensen die tot meerdere jaren cel zijn veroordeeld lopen vrij rond vanwege het personeelstekort in de gevangenissen. Uit cijfers van het ministerie van Justitie en Veiligheid blijkt dat de langst gestrafte die op vrije voeten is een celstraf heeft openstaan van 4 jaar en 5 maanden (peildatum 28 april, 2024).

Er liepen volgens de NOS toen 89 mensen met straffen van meer dan een jaar vrij rond. In maart van dit jaar is nog iemand veroordeeld tot 3 jaar en 10 maanden cel. Ook voor hem was geen plek in de gevangenis.

Genoeg cellen maar geen personeel

Er zijn genoeg cellen, maar er is een groot tekort aan gevangenisbewaarders. Daarom nam het  vorige kabinet een aantal tijdelijke maatregelen om de gevangenissen wat ademruimte te geven.

Zo worden sommige veroordeelden vervroegd naar huis gestuurd met een enkelband. Daarnaast worden zelfmelders tijdelijk niet opgeroepen. Zelfmelders zijn veroordeelden die normaal gesproken een brief krijgen waarin staat wanneer ze zich bij een gevangenis moeten melden om hun straf uit te zitten.

Boetes zijn veel te hoog

Een boete van 420 euro voor je telefoon in de hand achter het stuur of 300 euro boete voor rijden door rood licht: verkeersboetes in Nederland zijn veel te hoog, zegt politiek econoom Merel van Rooy. “Het was ooit de bedoeling dat boetes laag zouden zijn, maar het verhogen is nooit gestopt”, zegt ze.

Financieel belang bij hoge boetes

“We zijn in de situatie beland dat de overheid een financieel belang heeft om zoveel en zo zwaar mogelijke boetes op te leggen”, zegt Van Rooy. “Dat is tricky en daarom moeten de boetes omlaag. Je kunt niet zomaar een straf opleggen die buiten proportie is.”

Lees verder onder bericht >>

Voor boetes de gevangenis in

Het verkeersboetebeleid in Nederland is ontspoord, schrijft Van Rooy in haar boek De Boetefabriek. Het is zo streng geworden, dat er zelfs mensen voor in de gevangenis zijn beland.

Steeds meer mensen konden hun boetes uiteindelijk niet meer betalen, aldus van Rooy. “Als je er geen geld voor had, kwam je er niet onderuit. En als je dan de gevangenis uitkwam, moest je nog steeds betalen.”

De tekst gaat onder het bericht verder >>

Hoe om te gaan met hoge boetes

“Veel mensen hebben onterecht vastgezeten”, aldus Van Rooy. “Dat vastzetten gebeurt nu niet meer, maar nog steeds zijn er gewoon disproportionele straffen op relatief kleine fouten.”

Het nieuwe kabinet moet zich buigen over hoe om te gaan met de hoge boetes. Is een beloningssysteem niet beter dan zinloos straffen?

Bronnen: NOS, EO, Telegraaf

Meer over: