Hersenrot, een term die in het Engels bekendstaat als ‘brain rot’, beschrijft de negatieve effecten van onze digitale tijdperk. Het gaat om de mentale en intellectuele achteruitgang die optreedt door consumptie van oppervlakkige online berichten. Denk hierbij aan eindeloos scrollen. Wat betekent hersenrot precies? Je leest het in dit artikel.
De oorsprong van de term hersenrot
Hoewel hersenrot tegenwoordig vooral sociale media betreft, is het fenomeen niet nieuw. Al in 1854 gebruikte de Amerikaanse schrijver Henry David Thoreau het concept in zijn boek Walden. De schrijver bekritiseerde de maatschappelijke neiging om complexe ideeën te versimpelen en waarschuwde voor een algemene achteruitgang in de herseninspanning bij mensen.
De moderne betekenis van hersenrot
Thoreau observaties zijn nog steeds actueel en relevant in een tijdperk waarin we onze aandacht voortdurend versnipperen door digitale afleidingen. We stellen ons allemaal dagelijks bloots aan inhoud van lage kwaliteit. Hierdoor lijkt het of we minder kritisch gaan nadenken en daarnaast moeite krijgen met het verwerken van complexe informatie.
Volgens psychologen weerspiegelt de term een groeiende bezorgdheid over de impact van technologie op ons brein en ons dagelijks leven.
Een probleem van alle generaties
Hoewel hersenrot populair is onder social media gebruikende jongeren van Generatie Z (geboren tussen 1997 en 2012) en Generatie Alpha (2013 tot nu), is de term steeds breder bekend. Het groeiende gebruik ervan – en de aandacht die het krijgt in onderzoeken en de media – wijst erop dat het probleem niet beperkt is tot de jongere leeftijdsgroepen. Ouderen nemen de term ook steeds vaker over van de jeugd. Het gebruik van dit woord is daarom tussen 2023 en 2024 met maar liefst 230 procent toegenomen.
Het woord hersenrot (brain rot) is dus ook niet zomaar uitgeroepen tot hét Woord van het jaar door de universiteit van Oxford.
Wat kan ik doen aan hersenrot?
Hoewel hersenrot (nog) geen medisch erkende aandoening is, roept het wel op tot een bewustere omgang met media. Het stellen van grenzen aan schermtijd, het actief kiezen voor kwalitatieve content (zoals natuurlijk dat van Startpagina.nl ;), en het inlassen van digitale pauzes dragen bij aan een gezonder mediagebruik.
Door bewust te kiezen waar jij jouw aandacht aan geeft, bescherm je jouw hersenen beter tegen de overdaad aan prikkels. Want, zoals Thoreau 2 eeuwen eerder al stelde, zijn het juist de diepgaande en het ingewikkelde onderwerpen die ons gezond houden en onze hersenen trainen.
Bronnen: Oxford University. BBC I Foto: Canva.