Nederlanders zeggen massaal ‘nee’ tegen plastic en kiezen steeds vaker voor herbruikbare tassen. Uit een recent onderzoek blijkt dat maar liefst 77% van de Nederlanders bij het winkelen een herbruikbare tas gebruikt. Dit aantal stijgt nog verder bij het boodschappen doen (86%).
Duurzaam bezig zijn is duidelijk in opmars. Heb jij er al eentje?
Waarom we voor een herbruikbare tas kiezen
Herbruikbare tassen zijn niet alleen beter voor het milieu, ze zijn ook superpraktisch. Ze zijn sterker, gaan langer mee en zijn er in allerlei leuke vormen en maten – van opvouwbare tasjes tot trendy katoenen varianten. Steeds meer mensen hebben inmiddels meerdere exemplaren in huis en pakken ze in bij elke gelegenheid.
5 jaar geleden was het nog een enorme happening, zo’n herbruikbare tas. Kan jij je het nog voorstellen? >>
Vrouwen tegenover mannen
Er is een opvallend verschil tussen mannen en vrouwen als het gaat om herbruikbare tassen. Vrouwen zijn er duidelijk fan van: 92% van de vrouwen neemt een herbruikbare tas mee tijdens het boodschappen doen, terwijl dit bij mannen 80% is. Ook bij kleding- en andere winkels blijven vrouwen de overhand houden.
Plastic tasjes: weg ermee!
Sinds de invoering van het verbod op gratis plastic tasjes in Nederland in 2016 is er een opmerkelijke verandering zichtbaar in het koopgedrag van consumenten. Waar plastic zakjes vroeger standaard werden aangeboden, kiezen Nederlanders nu massaal voor herbruikbare tassen. Dit heeft niet alleen invloed op onze dagelijkse winkelgewoonten, maar ook op het milieu. Het gebruik van plastic tasjes is flink afgenomen. Dit beleid helpt niet alleen om afval te verminderen, maar draagt ook bij aan een bewuster consumptiegedrag.
Lees ook: Schimmel eet plastic: oplossing voor de plastic soep?
Veel Nederlanders hopen dat plastic tasjes helemaal verdwijnen. Bijna de helft van de respondenten zegt graag te zien dat plastic tasjes uit het straatbeeld verdwijnen. De trend lijkt dus onmiskenbaar: Nederland is goed op weg naar een toekomst zonder plastic tasjes.
Deze trend wordt verder ondersteund door initiatieven van grote supermarktketens zoals Albert Heijn, ALDI, Jumbo, Lidl en PLUS. Steeds meer winkels schrappen plastic zakjes in de groente- en fruitafdeling en moedigen klanten aan om duurzame alternatieven te gebruiken. Hierdoor worden er jaarlijks naar schatting maar liefst 126 miljoen plastic zakjes minder verbruikt.
Foto: Canva