Henk Westbroek en andere artiesten stappen naar de rechter voor een eerlijke verdeling van royalties. De rechtszaak lijkt op het verhaal van Klein Duimpje tegen de grote reus. De artiesten voelen zich klein tegenover de gigantische muziekbedrijven die enorme invloed hebben op de markt. Toch geven de eerdere successen in het buitenland hen moed om door te zetten in hun strijd voor eerlijke betalingsregelingen.
Hoop door succes in het buitenland
Drie artiesten, waaronder Henk Westbroek, Arriën Molema (Room Eleven) en Marinus de Goederen (a balladeer), samen met Kunstenbond en BAM! Popauteurs, hebben besloten om een rechtszaak aan te spannen tegen Universal Music. Ze willen een eerlijkere verdeling van de inkomsten uit streamingdiensten zoals Spotify.
Het feit dat artiesten in andere landen al successen hebben behaald tegen grote muziekbedrijven, geeft de Nederlandse artiesten hoop. In zowel Engeland als Amerika hebben rechters eerder geoordeeld dat de verdeling van inkomsten eerlijker moest. Deze uitspraken vormen een belangrijk precedent voor de Nederlandse rechtszaak en laten zien dat het mogelijk is om verandering te bewerkstelligen.
Lees ook: Jort Kelder verslaat Google in rechtszaak over nepadvertenties
De rol van Kunstenbond en BAM! Popauteurs
Naast de individuele artiesten spelen ook Kunstenbond en BAM! Popauteurs een belangrijke rol in deze zaak. Deze organisaties zetten zich in voor de rechten van kunstenaars en componisten. Door zich te verenigen met deze bonden hopen de artiesten meer macht en invloed te krijgen in hun strijd tegen Universal Music. Samen strijden ze voor een rechtvaardigere muziekindustrie, waar iedereen een eerlijk deel van de koek krijgt.
De uitdagingen voor artiesten in de digitale tijdperk
De opkomst van digitale streamingdiensten bracht aanvankelijk hoop voor artiesten, met een groter potentieel publiek en snelle toegang tot muziek. Toch blijkt de digitale realiteit niet zonder nadelen. Volgens advocaat Bjorn Schipper lopen artiesten steeds vaker zelf de financiële risico’s door te investeren in hun muziekopnamen, maar zien ze minder inkomsten terug door oneerlijke royaltyverdelingen. Schipper stelt dat een eerlijke moderne artiestenroyalty voor streaming rond de 50 procent zou moeten liggen, tegen de huidige 20 procent.
Het brede maatschappelijke belang
De uitkomst van deze rechtszaken reikt verder dan de betrokken artiesten. Als de Kunstenbond, BAM! Popauteurs en de artiesten succes behalen, kan dit een precedent scheppen voor de hele muziekindustrie, zowel in Nederland als internationaal. Het kan leiden tot eerlijkere contracten en een gelijkere verdeling van inkomsten voor alle muzikanten die gebruik maken van streamingdiensten. Deze zaken zouden zelfs invloed kunnen uitoefenen op hoe grote techbedrijven omgaan met auteursrechten en het compensatiebeleid ten gunste van de creatieve sector.
Bron: De Telegraaf. Foto: BSR Agency/Gentle Look via Getty Images