Je opent je bankapp op je mobiel en ziet tot je grote schrik dat jouw saldo op 0 euro staat! De paniek slaat je om het hart. Wat te doen? En hoe toon je aan dat je geld op je rekening had staan?
Het overkwam klanten van de Rabobank. Het betrof een storing, die snel werd verholpen. De bank benadrukt tegen RTL Z dat je je in een dergelijk situatie niet druk hoeft te maken.
Relatief weinig storingen
We krijgen allemaal wel eens te maken krijgen met zo’n bankstoring. Toch komen ze relatief weinig voor. De Betaalvereniging Nederland houdt toezicht op de betaalketen. De club houdt ook bij hoe vaak er storingen plaatsvinden. Voor pinbetalingen is er een jaarlijkse norm: je moet minstens 99,88 procent van de tijd gewoon met je pinpas kunnen betalen.
Pinbetalingen superstabiel en betrouwbaar
Die norm halen we in Nederland in ieder geval sinds 2016 elk jaar zonder problemen. “De betaalketen voor pinbetalingen is superstabiel en betrouwbaar, met slechts 1 serieuze maar korte storing in 2023″, zegt een woordvoerder van de Betaalvereniging in het AD.
Oorzaken storing
De oorzaak van een storing kan liggen bij het netwerk, de hardware, software of in de dataverwerking. Zo kan er (bijvoorbeeld bij de bank zelf) een internetstoring, kan een computer opeens uitvallen of zijn er problemen met een database waarin belangrijke informatie over het betaalverkeer staat opgeslagen.
Doorkijkluik naar banksysteem
Je app is niet meer dan een digitale weergave van je bankafschrift, een doorkijkluik naar het banksysteem. Je geld staat apart gestald bij de banken binnen een goed beveiligd systeem.
Strenge kwaliteitsregels
De banken zijn verantwoordelijk voor het beschermen van je gegevens. Ze staan daarvoor onder toezicht van De Nederlandse Bank (DNB). De banken moeten voldoen aan strenge kwaliteitsregels op het gebied cybersecurity.
Bronnen: RTL Z en AD. Foto: Prostockstudio via Canva